Teatr na Open’erze: 100 lat niepodległości i co dalej? „Wesele” Klaty, „Cezary idzie na wojnę” i „2118. Karasińska” to tegoroczne przedstawienia na Open’erze! |
|
|
Szczęśliwa siódemka, czyli kolejny już rok z najlepszym teatrem na festiwalu. Tym razem dwa namioty i aż trzy przedstawienia, w tym legendarne już „Wesele” w reżyserii Jana Klaty. W setną rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę Teatr na Open’erze będzie strefą wolnego patriotyzmu i nieskrępowanej krytycznej myśli o nacjonalizmie i przyszłości. Teatralne namioty wypełni „Wesele” Wyspiańskiego w reżyserii Jana Klaty – jego ostatni spektakl zamykający dyrekcję w Narodowym Starym Teatrze, „2118. Karasińska” Anny Karasińskiej z Nowego Teatru i „Cezary idzie na wojnę” Cezarego Tomaszewskiego z Komuny// Warszawa. To świetne spektakle pokazujące alternatywne możliwości i sposoby myślenia o wspólnocie i jej fundamentach. Co sprawia, że czujemy się razem, identyfikujemy z innymi, działamy i myślimy wspólne. Czy na pewno tym fundamentem jest narodowość, a nie wielkie idee społeczne zdolne poruszyć wystygłe serce wspólnoty? „Wesele” Klaty z potężnym brzmieniem blackmetalowej Furii od razu po premierze stało się legendą. Dawno tekst Wyspiańskiego nie powiedział nam tylu prawd o nas samych. To najlepsza lekcja obywatelskości z krytycznym dystansem. Cezary Tomaszewski zaprowadzi nas na prywatną wojnę ze stereotypami męskości, waleczności i bohaterstwa, a wszystko to w rytm pieśni Stanisława Moniuszki. Natomiast Anna Karasińska pokaże nam swoją wizję ludzkości z przyszłości. Zobaczymy siebie za sto lat, a z tej perspektywy będzie nam łatwiej dostrzec, czy na pewno wszystko co dzisiaj robimy, robimy dobrze… Kuratorami siódmej edycji Teatru na Open’erze jest Alter Art i Nowy Teatr w Warszawie. |
|
|
WESELE Spektakl na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego „Wesele”. Reżyseria i adaptacja: Jan Klata Histeryczny atak śmiechu Czepca i Dziennikarza po słynnych słowach „Co tam Panie, w polityce?”, a zaraz potem zderzenie ze ścianą dźwięków blackmetalowej Furii, wtórującej tańcowi weselników – tak dynamicznie zaczyna się „Wesele” AD 2017 w reżyserii Jana Klaty. Choć zamiast malowniczej bronowickiej chaty mamy do czynienia z krainą w nieustannej przebudowie, reżyser nie uwspółcześnia dramatu na siłę: zaprojektowane przez Justynę Łagowską rusztowania spowite czarną folią, odrąbany kikut drzewa i pusta kapliczka wyznaczają niepokojącą scenerię, w której spotykają się dwa obce sobie światy. Istniejące osobno: zblazowani, pozbawieni werwy i charyzmy „miastowi” oraz rubaszny „lud”, pełen siły, na oślep szukającej ujścia, jednoczący się jedynie w momentach tanecznego transu. Dookoła sceny, na czterech pomnikowych postumentach stoją muzycy z biało-czarnymi twarzami – współczesne chochoły. To w takt ich muzyki rozgrywa się akcja, prowadzona „przez pół drwiąco, przez pół serio”, ale w momentach ekstatycznych układów choreograficznych Maćko Prusaka osiągająca temperaturę wrzenia. Po chwili jednak bohaterowie popadną w kolejny marazm, „bawiąc się jeno snami”, wiecznie czekając na znak. |
|
|
CEZARY IDZIE NA WOJNĘ Reżyseria: Cezary Tomaszewski Biografia reżysera rozpisana na 4 aktorów i pianistkę staje się pretekstem do przedefiniowania pojęć zastanych i wytworzenia własnego queerowego systemu fantazmatycznego. Spektakl, w którym legendarna choreografia Niżyńskiego do Popołudnia fauna Debussy’ego spotyka się z pieśnią Moniuszki w męskiej przebieralni, ćwiczenia aerobowe z wojenną symfonią Szostakowicza, a wspomnienie decyzji komisji poborowej sprzed lat staje się impulsem do uruchomienia campowej rewii. Przedstawienie zaliczane do najważniejszych teatralnych wydarzeń 2017 roku, nagrodzone na festiwalu Boska Komedia przez Miedzynarodowe jury w kategorii Zespół. Spektakl jest częścią cyklu „Przed wojną/Wojna/Po wojnie” KomunyWarszawa, opisującego permanentny stan, w jakim znajduje się świat. Wojny mogą być zbrojne i psychologiczne, zamorskie i domowe, międzynarodowe i rodzinne. Impulsem, który skłonił K// W do zajęcia się tą tematyką, był ciąg ponurych wydarzeń z ostatnich lat: wojna na Ukrainie i Bliskim Wschodzie – Brexit – wygrana Trumpa. Coraz częściej pojawia się myśl, że wojna w Europie może przestać być historią. |
|
|
2118. KARASIŃSKA Spektakl w ramach projektu Teatr 2118 Koncepcja spektaklu: Anna Karasińska, Magdalena Rydzewska Reżyseria: Anna Karasińska Scenariusz: Anna Karasińska, Magdalena Cielecka, Dobromir Dymecki, Monika Frajczyk, Bartosz Gelner, Magdalena Popławska Jak wyobrażasz sobie teatr za 100 lat? W ramach cyklu 2118 na to pytanie odpowiedzą artyści nowej fali polskiego teatru: jako pierwsza – Anna Karasińska. Spektakle mają być projektami odległej przyszłości – teatralnej, ale i pozateatralnej. Wyobraźnia artystów zostanie ograniczona tylko jednym zastrzeżeniem: zakazane jest używanie słowa „utopia”. 2118 ma służyć wymyślaniu tego, co możliwe, a nie tego, co utopijne. Idea 2118 narodziła się z prostej refleksji: zła teraźniejszość zmusza nas do myślenia o przyszłości. Na początku XX wieku podobny trud podjęli wizjonerzy pierwszej awangardy: wymyślili coś, czego jeszcze nie było. Nadszedł czas, by powtórzyć ich gest. Przyszłość istnieje tylko w teorii, nie możemy jej doświadczyć, ponieważ istotą doświadczenia jest to, że wydarza się w teraźniejszości. Kiedy myślimy o przyszłości, odkrywamy, że jej obraz, który uważamy za własny, to zlepek cudzych wyobrażeń i mix motywów, które poznaliśmy wcześniej: niezliczone filmy i książki, prognozy specjalistów rozmaitych dziedzin od technologii po moralność, czy nieustannie wypowiadane w codziennym ludzkim dyskursie spekulacje, oparte na lęku albo nadziei. Realizując spektakl ślizgamy się po temacie „teatr przyszłości” jak po wirtualnej łamigłówce. Im więcej godzin dziennie zajmujesz się wymyślaniem przyszłości, tym bardziej chcesz znaleźć się tu i teraz, i coś przeżyć. |
|
|
Na wszystkie spektakle obowiązuje rezerwacja miejsc. Rezerwacja miejsc rusza w poniedziałek 25 czerwca na stronie www.opener.pl. BILETY karnet 4-dniowy – 619 PLN / karnet 4-dniowy + pole namiotowe – 699 PLN karnet weekendowy (pt., sob.) – 419 PLN / karnet weekendowy (pt., sob.) + pole namiotowe – 479 PLN bilety jednodniowe – 259 PLN |
|
|
Jeśli nie chcesz już otrzymywać wiadomości od ALTER ART, kliknij w link. |
|
|
|