SZTUKA 2018

UWAGA UWAGA: nasza strona stosuje pliki cookies zwane też ciasteczkami, które pozwalają nam lepiej Ciebie poznać, usprawnić działanie strony, dostosować reklamy do Twoich preferencji oraz ulepszyć nasze produkty i usługi Nie masz nic przeciwko? Kliknij OK. Chcesz dowiedzieć się więcej?
Sprawdź zasady ochrony prywatności oraz Politykę cookies.
#OPENER2019
3 - 6 Lipca 2019, Gdynia
Lotnisko Gdynia-Kosakowo

Galeria

GALERIA
Maurycy Gomulicki, "Totem"

GALERIA
paweł Althamer, "Antek"

Teatr

TEATR

Teatr na Open’erze: 100 lat niepodległości i co dalej? „Wesele” Klaty, „Cezary idzie na wojnę” i „2118. Karasińska”

Szczęśliwa siódemka, czyli kolejny już rok z najlepszym teatrem na festiwalu. Tym razem dwa namioty i aż trzy przedstawienia, w tym legendarne już „Wesele” w reżyserii Jana Klaty. 

W setną rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę Teatr na Open’erze był strefą wolnego patriotyzmu i nieskrępowanej krytycznej myśli o nacjonalizmie i przyszłości.

Teatralne namioty wypełniło „Wesele” Wyspiańskiego w reżyserii Jana Klaty – jego ostatni spektakl zamykający dyrekcję w Narodowym Starym Teatrze, „2118. Karasińska” Anny Karasińskiej z Nowego Teatru i „Cezary idzie na wojnę” Cezarego Tomaszewskiego z Komuny// Warszawa. To świetne spektakle pokazujące alternatywne możliwości i sposoby myślenia o wspólnocie i jej fundamentach. Co sprawia, że czujemy się razem, identyfikujemy z innymi, działamy i myślimy wspólne. Czy na pewno tym fundamentem jest narodowość, a nie wielkie idee społeczne zdolne poruszyć wystygłe serce wspólnoty?

„Wesele” Klaty z potężnym brzmieniem blackmetalowej Furii od razu po premierze stało się legendą. Dawno tekst Wyspiańskiego nie powiedział nam tylu prawd o nas samych. To najlepsza lekcja obywatelskości z krytycznym dystansem. Cezary Tomaszewski zaprowadzi nas na prywatną wojnę ze stereotypami męskości, waleczności i bohaterstwa, a wszystko to w rytm pieśni Stanisława Moniuszki. Natomiast Anna Karasińska pokaże nam swoją wizję ludzkości z przyszłości. Zobaczymy siebie za sto lat, a z tej perspektywy będzie nam łatwiej dostrzec, czy na pewno wszystko co dzisiaj robimy, robimy dobrze…

Kuratorami siódmej edycji Teatru na Open’erze byli Alter Art i Nowy Teatr w Warszawie.

MUZEUM

„Jutro będzie wojna?” to tegoroczna wystawa przygotowana przez Muzeum Sztuki Nowoczesnejw Warszawie i Alter Art. Jej tytuł jest wyrazem obaw przed powrotem konfliktów zbrojnych. W kontekście stulecia niepodległości stara się zwracać uwagą, na to, czego nie widać poprzez militarną historię. W ramach naszych działań pytamy: kim są Polacy jako wspólnota polityczna, kiedy wymyślono nowoczesny naród? W poszukiwaniu odpowiedzi przyglądamy się rewolucji społeczno-politycznej wokół insurekcji kościuszkowskiej, odkrywamy inne, „ludowe” historie. Współczesnym podjęciem tematu jest spektakl „Koniec przemocy” Bogny Burskiej i Magdy Mosiewicz prezentowany o godz. 16. Działania zewnętrzne wraz z komandosami sztuki poprowadzi Jerzy Bohdan Szumczyk.

Artystki i artyści: Andreas Angelidakis, Kader Attia, Yael Bartana, Bownik, Maciej Chodziński, Jill Godmilow, Jerzy Jarnuszkiewicz, Michał Korchowiec, Goshka Macuga, Tomasz Machciński, Karol Radziszewski, Daniel Rycharski, Jerzy Bohdan Szumczyk (wraz z Pawłem Althamerem, Mariuszem Warasem, Michałem Szlagą) Jadwiga Sawicka, Wilhelm Sasnal, Jakub Woynarowski, Lynette Yiadom-Boakye. Kurator: Szymon Maliborski.

Spektakl "Koniec przemocy"

Codziennie o 16:00 zapraszamy na spektakl „Koniec przemocy” Bogny Burskiej i Magdy Mosiewicz / decyduje kolejność przyjścia

Obsada
Anna Grycewicz, Izabela Warykiewicz, Konrad Wosik

Scenografia
Maciej Salamon (we współpracy z Bogną Burską, Magdą Mosiewicz, Adamem Witkowskim)

Muzyka (kompozycja i wykonanie na żywo)
Maciej Salamon i Adam Witkowski (zespół Nagrobki)

Kuratorka i producentka
Emilia Orzechowska

ALTERKINO

KOBIETY

„Poetka z Arabii”
reż. Stefanie Brockhaus, Andreas Wolff
„Nie jestem czarownicą”
reż. Rungano Nyoni
„Motherland”
reż. Ramona S. Diaz
„Westwood: Pankówa, Ikona, Aktywistka”
reż. Lorna Tucker
„Ava”
reż. / dir. Léa Mysius

MUZYKA

„Matangi / Maya / M.I.A”
reż. Steve Loveridge
„Grace Jones”
reż. Sophie Fiennes
“Shut Up And Play the Piano”
reż. Philipp Jedicke
„Fugazi – Centrum Wszechświata”
reż. Leszek Gnoiński, muz. Robert Brylewski

ART

„Faces, Places”
reż. Agnés Varda, JR
„Wieża. Jasny dzień”
reż. / dir. Jagoda Szelc

MY, LUDZIE

„Monogamish”
reż. Tao Ruspoli
“In Praise Of Nothing”
reż. / dir. Boris Mitic

FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE / MŁODZI TWÓRCY

Animacje

„Inny” reż. M.Magnuska
„Kwadratura Koła” reż. K.Specht
„Na zdrowie!” reż. P.Ziółkowska
„Nieprawdopodobnie elastyczny człowiek” reż. K.Specht
„Dokument” reż. M.Podolec
„Cipka” reż. R.Gąsiorowska
„Norma” reż. A. Malinowska
„Łańcuszki” reż. A.Błaszczyńska
„Klub Seniora” reż. A.Mianowska

Etiudy dokumentalne

„Nauka” reż. E.Buchwald
„Siostry” reż. M.Hytroś
„Jak zostać papieżem” reż. J.Mytnik

Etiudy fabularne

„Heimat” reż. E.Buchwald
„Drżenia” reż. D.Bodzak
„Szczęście” reż. M.Buchwald

  • Wait for it
  • Wait for it
  • Wait for it
  • Wait for it
  • Wait for it
  • Wait for it
  • Wait for it
  • Wait for it
  • Wait for it