4-7.07.2018, GDYNIA

LOTNISKO GDYNIA-KOSAKOWO

Formularze zgłoszeniowe
pl en
Program 2017

TEATR

MUZEUM

ALTERKINO

ALTERCAFE

TEATR

REZERWACJE TEATRALNE ZAKOŃCZYŁY SIĘ. Przypominamy, że w razie nie pojawienia się osób z rezerwacją wpuszczane będą osoby bez rezerwacji, wg. kolejności przybycia.

DATY I GODZINY PRZEDSTAWIEŃ

28.06.2017

11.00 – 15.00 – „(A)pollonia”

12.00 – 13.30 – „Biała siła, czarna pamięć”

14.30 – 15.30 – „Henrietta Lacks”

29.06.2017

11.00 – 15.00 – „(A)pollonia”

12.00 – 13.00 – „Henrietta Lacks”

14.00 – 15.30 – „Biała siła, czarna pamięć”

30.06.2017

11.00 – 15.00 – „(A)pollonia”

12.00 – 13.30 – „Biała siła, czarna pamięć”

14.30 – 15.30 – „Henrietta Lacks”

1.07.2017

11.00 – 15.00 – „(A)pollonia”

12.00 – 13.00 – „Henrietta Lacks”

14.00 – 15.30 – „Biała siła, czarna pamięć”

Wstęp na przedstawienia towarzyszące Open’er Festival 2017 odbywa się tylko z identyfikatorem/festiwalową opaską i potwierdzoną rezerwacją.

Jedyne wejście do namiotów teatralnych znajduje się od ulicy Zielonej. Jest to wejście dla pieszych.

Nie ma możliwości przejścia do namiotów teatralnych od strony parkingu dla publiczności przy ul. Wiejskiej (Kosakowo).

 

(A)POLLONIA

(Teatr I)

Spektakl na podstawie tekstów Ajschylosa, Johna Maxwella Coetzeego, Eurypidesa, Hanny Krall, Jonathana Littella i innych

Reżyseria: Krzysztof WARLIKOWSKI

Adaptacja: Krzysztof WARLIKOWSKI, Piotr GRUSZCZYŃSKI, Jacek PONIEDZIAŁEK

Scenografia i kostiumy: Małgorzata SZCZĘŚNIAK

Muzyka: Paweł MYKIETYN, Renate JETT, Piotr MAŚLANKA, Paweł STANKIEWICZ

Reżyseria świateł: Felice ROSS

Wideo: Paweł Łoziński, zdjęcia: Kacper LISOWSKI, montaż: Rafał LISTOPAD

Dramaturgia: Piotr GRUSZCZYŃSKI

Songi (teksty): Renate JETT

Songi (wykonanie): Magdalena POPŁAWSKA

Stylizacja fryzur i peruki: Robert KUPISZ

Rzeźby: Zofia REMISZEWSKA, Dominik DLOUHY

Obsada: Magdalena CIELECKA, Ewa DAŁKOWSKA, Małgorzata HAJEWSKA-KRZYSZTOFIK, Monika NIEMCZYK, Maja OSTASZEWSKA, Magdalena POPŁAWSKA, Andrzej CHYRA, Bartosz GELNER, Wojciech KALARUS, Marek KALITA, Zygmunt MALANOWICZ, Jacek PONIEDZIAŁEK, Maciej STUHR, Tomasz TYNDYK / Piotr POLAK

Muzycy: Paweł BOMERT, Piotr MAŚLANKA, Paweł STANKIEWICZ, Fabian WŁODAREK

Produkcja: Nowy Teatr

Koprodukcja: La Comédie de Genève – Centre Dramatique, Festival d’Avignon, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, Théâtre de la Monnaie de Bruxelles, Théâtre National de Chaillot, Théâtre de la Place de Liège, Wiener Festwochen.

Premiera:

16 maja 2009 w Warszawie

16 lipca 2009 w Awinionie

Ifigenia, Alkestis, Apolonia – trzy ofiary z ludzkiego życia, ofiary losu, przeznaczenia, wojen, ofiary przymusowe i dobrowolne. Składane w czasach mitycznych, kiedy bogowie mieszali się jeszcze do ludzkich spraw i w XX wieku, kiedy było już za późno na jakiekolwiek boskie interwencje, a los ofiar utracił literacki charakter tragedii i stał się tematem dotkliwego reportażu. Warlikowski w „(A)polonii” podejmuje temat ofiarowania w kontekście odpowiedzialności, która w świecie tragedii zironizowanej i zdemistyfikowanej jest wyłącznie sprawą międzyludzką. Jego adaptacja przygotowana w oparciu o teksty Ajschylosa, Eurypidesa, Hanny Krall, J. M. Coetzeego i wielu innych jest niesamowitą wędrówką przez wielką rzeźnie, jaką są losy ludzkości. W tej śmiertelnej defiladzie biorą udział nie tylko ludzie, ale także bogowie i herosi, ofiary i kaci, aktorzy i widzowie. Warlikowski burzy niezłomne przekonania na temat ofiarowania. Czy te strzeliste akty nie powinny budzić wątpliwości? Co, jeśli jedno ofiarowanie pociąga za sobą inne ofiary? Czy ten pochód w ogóle można zatrzymać?

Dyskusja prowadzona jest przy użyciu bardzo różnych rodzajów języka, przez co penetruje nie tylko heroiczne, ale przede wszystkim codzienne aspekty ofiarowania. Odkrywa, co tak naprawdę zdarzyło się, kiedy Ifigenia, Alkestis i Apolonia, która ratowała życie Żydów w czasie II wojny, powiedziały swoje ciche tak, gotowe na poświęcenie życia.

Biała siła, czarna pamięć

(Teatr II)

„Biała siła, czarna pamięć” to spektakl Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki
w Białymstoku inspirowany reportażem Marcina Kąckiego "Białystok. Biała siła, czarna pamięć". Premiera przedstawienia odbyła się 16 kwietnia 2016 roku.

Spektakl wyreżyserował Piotr Ratajczak, który odpowiada także za opracowanie muzyczne. Scenografię i kostiumy stworzyła Matylda Kotlińska. Adaptacji dokonał Piotr Rowicki, a ruchem scenicznym zajął się Arkadiusz Buszko. Autorskich konsultacji udzielił Marcin Kącki.

- Książka to luźna inspiracja. Do współpracy nad scenariuszem zaprosiłem Piotra Rowickiego, który stworzył autonomiczny scenariusz teatralny, mimo że, pojawiają się w nim wątki,  o których pisał autor książki. Sam Kącki pomagał nam w pewnych sytuacjach, ale na spotkaniach mówił, że daje nam ten reportaż i możemy zrobić z nim co chcemy.  Naturalne jest to, że mieszkańcy Białegostoku będą odczytywali to jako historię ludzi stąd, mimo, że w spektaklu nie pada nazwa miasta – dodawał Ratajczak – równie dobrze moglibyśmy rozmawiać na temat patologii w Rzeszowie czy Warszawie, bo to co opisuje autor jest szerszym problemem. W spektaklu dzielimy się swoim niepokojem dotyczącym historii, która cały czas ciąży. Staje się ważna w życiu politycznym, nieustannie wykorzystywana do celów politycznych, a my się z tą historią jako poszczególne miasta, jako państwo nie do końca rozliczyliśmy. Z drugiej strony jest to poruszający obraz tkanki miejskiej. To wizja miasta gdzie tkankę rządzącą stanowi pewna „grupa trzymająca władzę” – mówił przed premierą Piotr Ratajczak.

W spektaklu występują aktorzy Teatru Dramatycznego: Justyna Godlewska-Kruczkowska, Aleksandra Maj, Bernard Bania, Piotr Szekowski, Marek Tyszkiewicz, Franciszek Utko oraz gościnnie: Paweł Pabisiak.

Zespół aktorski Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku za spektakl „Biała siła, czarna pamięć” otrzymał pierwszą nagrodę na XVI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość Przedstawiona” w Zabrzu. Piotr Ratajczak został nagrodzony za reżyserię przedstawienia. Zespół twórców scenariusza spektaklu uhonorowano Nagrodą Stanisława Bieniasza. Z kolei jury młodzieżowe nagrodziło grupę aktorską „Białej siły, czarnej pamięci” za „najlepsze przedstawienie rzeczywistości politycznej”. Spektakl bierze udział w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Za rolę w „Białej sile, czarnej pamięci” aktorka teatru – Justyna Godlewska-Kruczkowska została doceniona przez Jacka Sieradzkiego w jego „Subiektywnym spisie aktorów teatralnych”.

Henrietta Lacks

(Teatr II)

Henrietta Lacks? Nie znam. Takiej odpowiedzi udzieli większość. Anonimowa bohaterka czy ofiara medycyny? Czarnoskóra kobieta wykorzystana do badań naukowych czy jedna z nieuleczalnie chorych pacjentek, której komórki, pobrane do prowadzenia eksperymentów naukowych, okazały się jako pierwsze w historii nauki zdolne do nieśmiertelnego wysiłku?
To było w roku 1951 w Baltimore. 31-letnia Henrietta zachorowała na raka macicy, zmarła po kilku miesiącach nieefektywnego leczenia. Nie wiedziała o tym, że pobrano jej komórki, które okazały się zdolne do namnażania. Nie dowiedziała się o komórkach HeLa i emocjach, jakie wzbudziły w naukowcach. Osierociła piątkę dzieci, które nie dostały żadnego wsparcia, a nielojalni lekarze zbili na niej kapitał symboliczny i/lub materialny. To melodramat godny hollywoodzkiego kina. Ale czy nie lepiej spojrzeć na historię Henrietty Lacks z perspektywy wspólnej i na chłodno zastanowić się nad sprawą własności komórek? Czy postęp nauki byłby możliwy, gdybyśmy mieli prawo żądać rekompensaty finansowej za oddane tkanki? Czy powstałby cennik komórek? Ile kosztowałyby te zdrowe, a ile zrakowaciałe? Które z nich są cenniejsze? Otwierają się też wątpliwości dotyczące demokratyczności postępu medycyny. Kto na nim zarabia i kto na nim korzysta? Historia Henrietty i komórek HeLa napina bardzo wiele tematów i nie daje żadnych odpowiedzi. Staje się grą z sumieniem, doświadczeniem i przeświadczeniem. A tymczasem gdzieś tam nasze komórki pobrane rutynowo podczas badań, prowadzą już swoje własne życie. Czy tęsknisz za nimi?

Spektakl, którego premiera odbyła się podczas Festiwalu Przemiany 2016, poddany interwencjom dramaturgicznym oraz przeniesiony do przestrzeni Nowego Teatru zyska nową, pełniejszą formę.

Scenariusz: Anna Smolar, Marta Malikowska, Maciej Pesta, Sonia Roszczuk, Jan Sobolewski
Reżyseria: Anna Smolar
Współpraca dramaturgiczna: Piotr Gruszczyński
Kostiumy: Anna Met
Muzyka i opracowanie muzyczne: Natalia Fiedorczuk-Cieślak
Światła: Rafał Paradowski
Ruch: Jan Sobolewski & ensemble

Fryzury: Marek Nowak

Występują: Marta Malikowska, Sonia Roszczuk, Maciej Pesta, Jan Sobolewski

Koprodukcja: Nowy Teatr i Centrum Nauki Kopernik
Partner spektaklu: Fundacja Onkocafe – Razem Lepiej

 

CHULIGANKI

Muzeum na Open’erze 2017

28.06-01.07.2017 Lotnisko Gdynia-Kosakowo

W tym roku, na zaproszenie Alter Art, organizatora festiwalu, do Muzeum na Open’erze zlecą się diwy, złe wróżki i awanturnice: chuliganki, które tańczą same i dla siebie.

Kobiece ciało jest zawsze w pracy: tej zawodowej i tej prywatnej.  Stale świadczy różne usługi „intymności” – od rozrywki po opiekę. A co dzieje się, kiedy kobieta odmawia pracy na rzecz innych? Przygotowana przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie na festiwal Open’er wystawa przybliża te formy kobiecego buntu, które wyrażają się poprzez taniec i performans. Eksploruje chuligański charakter twórczości i życiowych postaw artystek wizualnych i perfomerek, dla których ciało jest przestrzenią projekcji różnych wizji pożądania, wolności i nieposłuszeństwa.

W kalejdoskopie póz i gestów, ekstatycznego tańca i niesfornego swagu, publiczność odnajdzie prace niepokornych ikon sztuki feministycznej lat 70. i 80., takich jak Natalia LL, Teresa Tyszkiewicz, Hannah Wilke czy Cosey Fanni Tutti obok dzieł młodszych artystek. Zaproszone performerki w prowokacyjny sposób dotykają napięć pomiędzy „przymusem a wyborem”, pomiędzy schematami władzy i uprzedmiotowienia, reinterpretują dominujące obrazy ciała i porządki estetyczne propagowane przez media i kulturę popularną.   Przechodząc od ciał posłusznych i podporządkowanych do ciał niesubordynowanych i ciał w ruchu – chuliganki tańczą, rozkosz i spełnienie odnajdując w performansie i nieskrępowanej kobiecej ekspresji.

Artystki: Agata Bogacka, Agnieszka Brzeżańska, Cosey Fanni Tutti, Zuzanna Czebatul, Daria Giwer, Justyna Górowska, Maria Magdalena Kozłowska, Natalia LL, Melissa Lacoste, Dominka Olszowy, Paulina Ołowska, Hannah Perry, Fannie Sosa, Frances Stark, $afia Bahmed-Schwartz, Maria Toboła, Teresa Tyszkiewicz,  Hannah Wilke, Anna Zaradny, Marta Ziółek i Florentina Holzinger feat. Katarzyna Szugajew

Kuratorka: Natalia Sielewicz

Koncepcja architektury i projekt oświetlenia: Wojciech Puś

Produkcja: Jakub Antosz i Mateusz Maleszewski

Wystawa sfinansowana i zrealizowana przez Alter Art / Open'er Festival

ALTERKINO

Alterkino - line-up (kliknij powyżej, aby powiększyć)

JACKSON


28.06.2017, 18:30
Reż./Dir.: Maisie Crow
2016,USA, 94 min

W słynnym wyroku z 1973 roku sprawy znanej jako „Roe przeciwko Wade” Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych uznał prawo do aborcji za „fundamentalne prawo konstytucyjne” każdej kobiety i tym samym usankcjonował w USA aborcję z wyboru. Pomimo ustaleń najwyższego organu władzy sądowniczej w kraju, stosunek do aborcji wciąż głęboko dzieli Amerykanów, a niektóre stany, takie jak Missisipi, polityką stanową próbują regulować funkcjonowanie klinik aborcyjnych.

Akcja filmu rozgrywa się w amerykańskim Jackson, mieście w którym znajduje się ostatnia klinika w stanie Missisipi. Jej działalność jest sabotowana przez organizacje „pro-life”, grupy wyznaniowe i polityków. 

MAYA ANGELOU AND STILL I RISE


29.06.2017, 18:30
Reż./Dir.: Bob Hercules, Rita Coburn Whack  2016, USA, 114 min

Maya Angelou podarowała ludziom wolność myślenia o historii w sposób, w który nigdy wcześniej o niej nie myśleli. Życie Dr. Angelou było niezwykle bujne; jako piosenkarka, tancerka, aktywistka, poetka oraz pisarka zainspirowała wiele pokoleń swoją nowoczesną, liryczną amerykańsko-afrykańska myślą, którą przekroczyła granice. Ten bezprecedensowy film oddaje hołd Dr. Mayi Angelou poprzez splecenie jej słów z rzadkimi archiwalnymi i intymnymi zdjęciami oraz nagraniami, które ilustrują ukryte momenty z jej bujnego życia podczas najważniejszych momentów w historii Ameryki. Począwszy od czasów jej dorastania na południu kraju w czasach wielkiego kryzysu, poprzez jej pracę z Malcolmem X w Ghanie, aż do jej mowy inauguracyjnej dla prezydenta Billa Clintona. Film zabiera nas w niesamowitą podróż poprzez życie prawdziwej amerykańskiej ikony.

AS I OPEN MY EYES


30.06.2017, 21:00
Reż./Dir.: Leyla Bouzid
2015, Francja, 102 min

Tunis, lato 2010, kilka miesięcy przed Rewolucją: Farah, osiemnastoletnia dziewczyna, która kończy liceum. Jej rodzina widzi w niej przyszłą panią doktor. Jednak ona sama nie myśli w ten sam sposób. Zaczyna śpiewać w politycznym zespole rockowym. Farah jest pełna życiowej pasji, odkrywa miłość oraz swoje miasto nocą wbrew woli swojej matki, Hayet, która zna Tunisię i jej niebezpieczeństwa aż za dobrze.

ALL THIS PANIC


1.07.2017, 18:30
Reż./Dir: Jenny Gage
2016, USA, 79 min

ALL THIS PANIC to film dokumentalny, w którym przyglądamy się intymnemu życiu grupy dojrzewających, nastoletnich dziewczyn mieszkających na Brooklynie.  W silnie oddziałowującym na widza barwnym obrazie, obserwujemy dziewczynki które przechodzą przez efemeryczną i nieuchwytną transformację z dzieci w dorosłe kobiety. Zdjęcia do filmu trwały 3 lata. ALL THIS PANIC jest medytacją nad często bolesnym, mimo to całkowicie radosnym okresem z życia nastolatków. W świecie, gdzie jak zauważa jedna z nastolatek „chcą nas widzieć, ale nie chcą nas słyszeć” film ten całkowicie poświęcony jest młodym kobietom wypowiadającym się o swoich własnych doświadczeniach. ALL THIS PANIC koncentruje się na złożonej przemianie, której doświadczają wszystkie młode kobiety, w kształtującym je okresie nastoletnim, skupiając się na traumie począwszy od względnej ochrony w czasach dzieciństwa po bardziej niezależną, mniej zorganizowaną przyszłość, którą to one muszą okiełznać jako bardziej dojrzałe wersje nastoletnich siebie.

PRZEŻYĆ: METODA HOUELLEBECQA


28.06.2017, 20:30 Reż./Dir.: Arno Hagers, Erik Lieshout, Reinier van Brummelen 2016, Holandia, 70 min

W 1991 roku nikomu wówczas nieznany Michel Houellebecq opublikował esej „Rester vivant” (ang. „To Stay Alive”). Był wówczas pogrążonym w depresji rozwodnikiem, administratorem sieci komputerowej, próbującym swoich sił w poezji. Esej, będący błyskotliwym zbiorem porad skierowanych do „tych, którzy zaraz mają się poddać” jest pochwałą twórczej wolności, która nieuchronnie prowadzi do cierpienia i samotności, będących ceną za bezkompromisową realizację własnego „ja”. Skromnym objętościowo tekstem zafascynował się sam Iggy Pop, który w rozterkach pisarza znad Sekwany rozpoznał ból towarzyszący mu przez wiele lat na scenie. Reżyser, choć opowiada o szaleństwie, od którego nie ma ucieczki, nie odmalował filmu w czarnych barwach. Sam określał go jako „feel-good movie about suffering”, dbając umiejętnie o rozłożenie akcentów komicznych i tragicznych.

UNTITLED


28.06.2017, 22:00
Reż./Dir.: Monika Willi, Michael Glawogger  2016, Austria, 103 min

Ostatni film Michaela Glawoggera, dokończony dwa i pół roku po jego tragicznej śmierci przez Monikę Willi, jego wieloletnią montażystkę, która zmontowała nakręcony materiał, kierując się notatkami reżysera powstałymi podczas kręcenia zdjęć. Glawogger („Śmierć człowieka pracy”, „Chwała dziwkom”, „Megamiasta”) w 2013 roku postanowił uciec od rutyny i udać się w roczną podróż bez żadnego z góry założonego planu.  Przez ekran płyną, wdzierając się w naszą podświadomość, hipnotyczne obrazy będące śladem zapisu podróży przez Włochy, Bałkany, kraje Maghrebu i Saharę, aż po wschodnie wybrzeże Afryki.Z bliska przygląda się ludziom, których praca nie zmieniła się od średniowiecza. Film rozbija medialną bańkę, w której wygodnie się umieściliśmy, a która chroni nas przed konfrontacją z pozaeuropejską rzeczywistością.
Precyzyjny montaż i transowa muzyka dopełniają dzieła, tworząc obraz kompletny, wciągający, przerażający, ale prawdziwy w swojej intensywności.

ZIARNO: NIEZNANA HISTORIA


29.06.2017, 20:30
Reż./Dir.: Jon Betz, Taggart Siegel
2016, 94 min

Nasiona to jedna z najcenniejszych rzeczy na Ziemi. Te żywe zarodki to maleńkie kapsuły czasowe, które przechowują wiadomości z przeszłości naszej planety. Film to opowieść ku przestrodze, portretująca z wykorzystaniem technik animacji historię i cykl przemiany nasion oraz toczącą się w ich tle walkę człowieka z naturą. Nasiona są dziś towarem, który jest własnością prywatnych korporacji. Zmodyfikowane genetycznie rośliny, wyhodowane w sterylnych laboratoriach dominują nie tylko na polach rolników, lecz także na stołach ludzi na całym świecie. Doprowadzają do społecznych kryzysów i ludzkich tragedii. Nie wszystko okazuje się jednak stracone. Cała nadzieja w ruchach oddolnych, podejmowanych przez aktywistów, ekologów, naukowców, a także niezależnych rolników walczących z monokulturą upraw.

WSZYSTKIE NIEPRZESPANE NOCE


29.06.2017, 22:10; 1.07.2017, 1:00
Reż./Dir.: Michał Marczak
2016, Polska, Wielka Brytania, 100 min

Emocjonalny portret współczesnych dwudziestolatków, będący manifestem niespokojnego pokolenia urodzonych po 1989 roku. Nagrodzony za Najlepszą Reżyserię na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Sundance oraz Nagrodą Publiczności na 16. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty, nowy film Michała Marczaka – autora głośnego „Fuck for Forest” - porównywany przez krytyków do twórczości Sofii Coppoli czy kultowego dzieła Andrzeja Wajdy „Niewinni czarodzieje”. Przypominający atmosferą „Spring Breakers” Harmony’ego Korine’a, film znalazł się w prestiżowym Konkursie Głównym 41. Festiwalu Filmowego w Gdyni.
Krzysiek kończy trwający pięć lat związek z pierwszą dziewczyną i przeprowadza się do mieszkania najlepszego kumpla, Michała. Obaj rzucają się w wir nocnego życia, od kameralnych „domówek” przez imprezy klubowe i plenerowe festiwale. Nie przejmują się niczym, nie ustając w pogoni za znalezieniem swojego miejsca w życiu.
Tryskający energią film o młodości, zabawie i przyjaźni - Lanre Bakare, The Guardian

LAST MEN IN ALEPPO


29.06.2017, 0:00
Reż./Dir.: Feras Fayyad
2017, Denmark, 104 min

„Ostatni w Aleppo” to obraz przedstawiający wolontariuszy Białych Hełmów przeszukujących gruzy zniszczonego w wyniku konfliktu zbrojnego syryjskiego miasta. Khalid, Subhi i Mahmoud to członkowie Białych Hełmów, czyli tzw. Syryjskiej Obrony Cywilnej, składającej się na zwykłych ludzi, którzy zorganizowali się po to, by pomagać tym, którzy potrzebują tego najbardziej. Kierując się zasadą neutralności, bezstronności i człowieczeństwa, uratowali do tej pory ponad 60 tys. mieszkańców Aleppo, najczęściej wyciągając ludzi spod gruzów gołymi rękami.
Film nagrodzony główną nagrodą na tegorocznym Millenium Docs Against Gravity.

MACHINES


30.06.2017, 22:50
Reż./Dir: Reż./Dir.: Rahul Jain
2016, Indie, Niemcy, Finlandia, 72 min

Rahul Jain zabiera widzów do gigantycznej fabryki włókienniczej w Gudżarat w Indiach, aby za pomocą oszałamiających zdjęć opowiedzieć o współczesnym znaczeniu pracy, wyzysku i ludzkich kosztach masowej produkcji.
W filmie przekraczamy bramę fabryki tekstyliów w silnie uprzemysłowionej prowincji Sachin w Indiach, aby poznać zatrważające warunki pracy robotników i proces produkcji tkanin. Dopracowane wizualnie zdjęcia, przedstawiające pracowników fabryki z wyjątkową godnością, uhonorowano w Sundance w 2017 roku nagrodą w Konkursie Światowych Filmów Dokumentalnych. W filmie jak w soczewce skupia się powszechny w Indiach wyzysk pracowników. Dzięki rozmowom przeprowadzonym przez Rahula Jaina mamy możliwość wysłuchania dorosłych pracowników i zatrudnionych w fabryce dzieci. W filmie wypowiada się także właściciel fabryki. Te szokujące, często intymne, wypowiedzi niosą silny ładunek emocjonalny. „Moją jedyną satysfakcją jest to, że wszyscy umrzemy” – mówi o nierówności podziału zysków z produkcji tkanin jeden z pracowników. Film śmiało podnosi także kwestię odpowiedzialności twórców wobec portretowanych osób i stawia pytanie o możliwość uczestniczenia ekipy filmowej w procesie społecznej zmiany. 

SAFARI


1.07.2017, 20:10
Reż./Dir: Ulrich Seidl
2016, Austria, 91 min

Ulrich Seidl wraca do Afryki. Tym razem portretuje austriackich myśliwych, zażywających uroków mordowania zwierząt w rezerwacie. Wszystko jest jak najbardziej legalne – każde zwierzę jest odpowiednio wycenione, miejscowa ludność zarabia pieniądze na obsłudze gości. Widzimy śmierć i cierpienie zwierząt, fizyczne podniecenie myśliwych; ludzi, którzy przyznają sobie prawo do panowania nad naturą i czerpią satysfakcję z zadawania śmierci. Seidl portretuje ich w swoim stylu – bezlitośnie, ironicznie i ze swoistym dystansem. Film nabiera niestety aktualności w Polsce, gdzie myśliwi zdobywają coraz większe prawa

GIMME DANGER


28.06.2017, 0:20
Reż./Dir.: Jim Jarmusch
2016, USA, 108 min

Jim Jarmusch, twórca „Broken Flowers” i „Patersona”, swoim nowym filmem składa hołd legendarnej grupie The Stooges i jej liderowi Iggy’emu Popowi.
Przesiąknięty punkową energią „Gimme Danger” nie jest jednak fanowską laurką. Iggy Pop i muzycy z The Stooges zdradzają Jarmuschowi historie swoich wzlotów i upadków, blaski i cienie niebezpiecznego życia, a także wspominają największe prowokacje. Motywem przewodnim filmu jest poszukiwanie wolności i twórczej niezależności. W filmie pojawiają się fragmenty ich niezapomnianych koncertów i największe przeboje, takie jak „No Fun” czy nieśmiertelne „I Wanna Be Your Dog”.
Podobnie jak The Stooges i ich muzyka, „Gimme Danger” jest trochę szalony, chaotyczny, pełen emocji, zabawny, prymitywny, a jednocześnie wyrafinowany w najbardziej nieokrzesany sposób. Niech żyją The Stooges! Jim Jarmusch

ELEKTRO_SONDA


28.06.2017, 2:20; 1.07.2017, 22:00
Reż./Dir.: Tomasz Knittel
2016, Polska, 41 min

ELEKTRO_SONDA to nowatorski film muzyczny, w który zaangażowały się największe gwiazdy polskiej elektroniki. Film przenosi widza w świat wyobraźni młodego chłopca, który za sprawą okularów VR odkrywa transowy świat muzyki elektronicznej, zawieszony między przeszłością, teraźniejszością i przyszłością. Główny bohater w trakcie swojej wirtualnej podróży ponad czasem spotyka kolejne zespoły (KAMP!, BOKKA, Rysy, Zamilska, Komendarek, JAAA!, Polpo Motel, Golczewski). W filmie oprócz muzyków wzięli również udział twórcy związani ze środowiskiem polskiego teatru i tańca współczesnego – Dominika Knapik, Sebastian Pawlak, Paweł Sakowicz, Robert Wasiewicz.
Inspiracją w pracy nad filmem była „Sonda”– kultowy telewizyjny program popularno-naukowy, emitowany w latach 80.
Film przekracza klasyczne gatunkowe podziały. To wrażeniowa, filmowa prezentacja współczesnej polskiej sceny muzycznej.To także rodzaj filozoficznej opowieści, poruszającej ważne kwestie,z którymi mierzymy się dziś, takie jak wszechobecność technologii, czy wizje przyszłości, w której człowiek wcale nie jest najważniejszy.

DAVID LYNCH: THE ART LIFE


29.06.2017, 1:50
Reż./Dir.: Jon Nguyen, Rick Barnes, Olivia Neergaard-Holm
2016, USA, Dania, 90 min

David Lynch zabiera nas w intymną podróż poprzez lata jego życia, które go ukształtowały. Od iście idyllicznych czasów dzieciństwa w małym amerykańskim miasteczku, po ciemne ulice Filadelfii, podążamy za Lynchem kiedy ten usiłuje odtworzyć wydarzenia, które pomogły ukształtować jednego z najbardziej enigmatycznych reżyserów filmowych.
Film wzbogaca sztuka, muzyka oraz wczesne filmy Lyncha, rzucając światło na ciemne zaułki jego niezwykłego świata, sprawiając że publiczność jest w stanie lepiej zrozumieć go jako człowieka i artystę. Stajemy się świadkami jego lęków, nieporozumień i zmagań. W życiu Lyncha dosyć wcześnie staje się jasne, że postrzega on świat inaczej, absorbując jego cienie oraz uplatając sen jak gobelin, wplatając w niego  publiczność na całym świecie.  Film dedykowany jest najmłodszej córce Lyncha i służy za prywatny pamiętnik napisany przez ojca, dla córki. Poprzez zrzucenie kurtyny za którymi kryje się ikona, mamy nadzieję odkryć indywiduum, Davida Lyncha.

EAT THAT QUESTION. FRANK ZAPPA IN HIS OWN WORDS


30.06.2017, 0:10
Reż./Dir.: Thorsten Schütte
2016, Francja, Niemcy, 93 min

To intymne spotkanie z ikonoklastycznym kompozytorem i muzykiem. Rzadki, archiwalny materiał video ukazuje prowokujący geniusz muzyczny 20 wieku, którego światopogląd rozbrzmiewa w dzisiejszych czasach i będzie rozbrzmiewał dalej.
Urodzony w 1940 , FRANK ZAPPA – samouk kompozytor, muzyk, lider zespołu, producent oraz niezależny myśliciel – po raz pierwszy zapisał swoje awangardowe kompozycje w wieku czternastu lat. Piosenki zaczął pisać w wieku 20 lat. Z nadejściem roku 1966 Zappa wydał swój album FREAK OUT!, szybko stał się jednym z najczęściej wymienianych buntowniczych głosów w muzyce popularnej. Subtelny, umiejętnie skonstruowany montażowo jedynie z archiwalnych materiałów film jest energetycznym hołdem jego niesamowitego mistrzostwa. Zappa zmarł na raka w 1993 roku, o wiele za wcześnie. W starannie zebranych z piwnic stacji telewizyjnych na całym świecie materiałach, obserwujemy Zappę począwszy od jego młodej, gładko ogolonej wersji, po nieustraszone wariactwa, aż do jego niestrudzenie produktywnych ostatnich dni życia przed śmiercią w wieku 52 lat. Film zapoznaje nas z cała historią od samego jej początku; widz jest na tyle blisko Zappy by zauważyć ulotne emocje w jego oczach.

„Niezmiernie się cieszę, że film został oficjalnie wybrany na festival Sundance 2016 i rozpoczął swoja międzynarodową podróż. 21 grudnia, 2015 roku Zappa świętowałby swoje 75 urodziny. Obiecującym jest fakt, że wciąż możemy go usłyszeć”. – Thorsten Schütt

MALI BLUES


30.06.2017, 1:50
Reż./Dir.: Lutz Gregor
2016, Niemcy, 90 min

CHASING TRANE: THE JOHN COLTRANE DOCUMENTARY

IDFA 2016 | Trailer | Chasing Trane: The John Coltrane Documentary from idfa on Vimeo.


1.07.2017, 23:00
Reż./Dir.:John Scheinfeld
2016, USA, 99 min

*Głosu użyczył zdobywca Oscara, Denzel Washington


CHASING TRANE ukazuje Johna Coltrane’a jako pełnowymiarową postać zapraszając publiczność do zainteresowania się Coltranem jako człowiekiem oraz Coltranem jako artystą.

Jest to prowokujący przemyślenia, podbudowujący, wywierający ogromny wpływ i pasjonujący film o nieszablonowym myślicielu, którego muzyka przekraczała granice i nadal wywiera wpływ na ludzi na całym świecie. Ten bogaty i wielopłaszczyznowy obraz niepowtarzalnego artysty, ujawnia pasje, doświadczenia i wyzwania, które ukształtowały życie Johna Coltrane’a oraz jego rewolucyjne brzmienie. Jest to historia o demonach i ciemności, o wytrwałości i odkupieniu. Jednak ponad wszystko jest to niesamowita podróż wojownika duchowego, który odnajduje samego siebie, odnajduje Boga, a w trakcie tego procesu tworzy niesamowite dzieło, które odzwierciedla wszystkie bariery rasy, religii, wieku i geografii. Jest to  film dla każdego, kto docenia rozrywkową, inspirującą oraz przemieniającą siłę muzyki. 

ALTERCAFE

KLUB KOMEDIOWY

HURT LUSTER / 28.06, 17:00



Wystąpią: Joanna Pawluśkiewicz, Aleksandra Markowska i Marta Iwaszkiewicz.

Mimo dzielących ich różnic wiekowych i różnych doświadczeń życiowych, przyjaźnią się w życiu, a na scenie rozumieją jak nikt. Grają spektakl w całości improwizowany, który opiera się na ich intuicji i wspólnej wrażliwości. Nie ma żadnych zasad. Improwizacja improwizacja improwizacja!

MUSICAL IMPROWIZOWANY / 29.06, 17:00



Wystąpią: Piotr Gasik, Mateusz Lewandowski, Bartek Magdziarz,  Maciej Nawrocki, Joanna Pawluśkiewicz, Marta Podobas
Przy pianinie: Joanna Kucharczyk
 
Grupa improwizatorów, aktorów i wokalistów na Państwa oczach będzie tworzyć
przedstawienie muzyczne. Wszystko improwizowane i wszystko na żywo - muzyka, dialogi, piosenki. Potrzebny im jest tylko tytuł.

ŻELAZNE WAGINY

Feministyczny horror muzyczny na scenie ALTERCAFE / 1.07, 17:00

Po burzliwym rozwodzie ze Zdzisławem Metro, Paula rzuca się do Wisły, zostaje odratowana przez Chudego Wojtka, ale zapada w śpiączkę. Budzi się po wielu miesiącach w szpitalu Świętej Rodziny, w Warszawie przyszłości, rządzonej przez komisarza Andrzejczuka. W podziemiach spotyka Dziewczyny z Charlotte, więzione przez profesora Maxa Hardkora, który testu...je na nich nacjotechnologię – zapładnia je nasieniem bohaterów, by stworzyć Nadpolaków. Przyjaciółki uciekają ze szpitala w przebraniu sanitariuszek, mijając zgliszcza Placu Zbawiciela, na których grasują hordy żołnierzy wyklętych i kiboli. Przeprawiają się na Dziką Stroną Wisły, gdzie gromadzą się rebelianci, których przywódczynią jest legendarna Szamanka Miasta. Ściga ich bezlitosny komisarz Andrzejczuk ze swoim przydupasem Augustyniakiem. Kiedy szarlotki docierają do centrum dowodzenia rebelią, w dawnym solarium na Placu Hallera, okazuje się że bunt słabnie – coraz więcej rebeliantek daje się przekupić programem 500 plus. Wraz z Szamanką Miasta postanawiają założyć punkband Żelazne Waginy i uderzyć w tyranię Andrzejczuka feministycznymi protest songami, które zmobilizują kobiety do działania. Pierwszy koncert odbędzie się w legendarnym klubie Skład Butelek. Czy Dziewczynom z Charlotte uda się porwać tłumy i stać Żelaznymi Waginami? A może za późno na bunt? Czy piosenka może być narzędziem walki.

BIURO RZECZY ZNALEZIONYCH Bilety Dojazd SKLEP
Organizator:
 
Sponsor główny:
SPONSORZY / WSPÓŁPRACA / PATRONI MEDIALNI:
Projekt i realizacja Me & My Friends Copyright © Alter Art 2012