4-7.07.2018, GDYNIA

LOTNISKO GDYNIA-KOSAKOWO

Formularze zgłoszeniowe
pl en
Historia

2016

Czy jest na świecie inny festiwal, na którym absolutna mega-gwiazda muzyki rockowej, Red Hot Chili Peppers wspólnie z wielotysięczną publicznością intonuje piłkarską przyśpiewkę, na dodatek bezbłędnie, praktycznie czystą polszczyzną? Mamy wrażenie, że nie. I właśnie możliwość takich niesamowitych przeżyć ściągnęła do Gdyni ponad 120 tysięcy osób na jubileuszową, 15-tą edycję festiwalu.

Florence & The Machine, Red Hot Chili Peppers, Pharrell Williams, Kygo  – nie tylko na papierze ten skład wyglądał rewelacyjnie. Sprawdził się również na scenie. Florence, królowa barokowego popu, Red Hot Chili Peppers w znakomitej formie i szczęśliwy, niezwykle optymistyczny Pharrell Williams. Każdy z żelaznym zestawem swoich najważniejszych utworów, ale i niespodziankami. Red Hot Chili Peppers grający „Warszawę” Davida Bowiego, a Florence wyczekiwany przez fanów „Third Eye”, specjalnie dla polskiej publiczności. Swoją obecność w sobie tylko właściwy sposób zaznaczył Wiz Khalifa. Amerykański raper bez wątpienia miałby z kogo rekrutować członków tzw. Taylor Gangu.

Robiły wrażenie niezwykle udane powroty po latach – koncert LCD Soundystem oraz poruszający, naszpikowany emocjami i mroczny koncert Sigur Ros. Fenomenalne koncerty na Tent Stage zagrali PJ Harvey oraz kalifornijska formacja At The Drive In i Grimes. Z kolei The Last Shadow Puppets i Tame Impala oraz The 1975 i Bastille robili na Open’erze kolejny krok w stronę bycia headlinerami największych festiwali, co może wydarzyć się wkrótce.

 

 

2015 rok na Open'erze przyniósł niezapomniane muzyczne doznania i czterodniową przygodę, do której wraca się przez następnych 12 miesięcy. Headlinerami festiwalu trwającego od 1 do 4 lipca byli kolejno: Drake, The Libertines, Mumford & Sons oraz Kasabian. Dla dwóch pierwszych artystów, były to zarazem pierwsze koncerty w Polsce. Swój polski debiut w Gdyni zaliczyli również m.in. Modest Mouse, D'Angelo i Alabama Shakes. Tradycyjnie silną reprezentację zapewniła krajowa scena muzyczna, by wspomnieć tylko rewelacyjne koncerty Natalii przybysz, Fisz Emade Tworzywo czy prawdziwe objawienie festiwalu - raper Taco Hemingway, którego koncert na Open’erze oglądało kilka tysięcy osób, choć był to jeden z jego pierwszych występów w karierze.

Ogromnym powodzeniem cieszyła się wystawa realizowana we współpracy z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. "Nikt Nam Nie Weźmie Młodości!" była opowieścią o sztuce i muzyce lat 80., które stworzyły alternatywne Trójmiasto, miejsce w którym od 14 lat swój dom ma Open'er. Na scenach teatralnych oglądano dwa legendarne przedstawienia TR Warszawa - "4.48 Psychosis" oraz "Cokolwiek Się Zdarzy, Kocham Cię", które na Open'erze grane było po raz ostatni. Nie zasuwała się także kotara ALTERKINA, gdzie kolejne seanse śledziły setki widzów, oglądając zarówno dokumenty muzyczne jak i te, mające do spełnienia ważne role społeczne. Trudne tematy podejmowano także w czasie rozmów z pisarzami: Magdaleną Grzebałkowską, Ziemowitem Szczerkiem i Zygmuntem Miłoszewskim.  

 

Od legendarnych Pearl Jam i świeżo reaktywowanych Faith No More, przez najważniejszych artystów ostatnich lat - The Black Keys czy Jacka White’a, po tych, którzy dopiero piszą swoją muzyczną historię: Haim, Bastille Banks – tak brzmiał Open’er Festival 2014, po raz kolejny zapewniając pełen przekrój muzyczny i podtrzymując pozycję jednego z najważniejszych festiwali w Europie.

Kontynuujemy poszerzoną formułę festiwalu, zapraszając do współpracy teatry, muzea i artystów z dziedzin innych, niż muzyka. „Pokażcie nam Wasze marzenia” – wystawa kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej była pierwszą w Europie prawdziwie muzealną wystawą dzieł sztuki w przestrzeni wielkiego letniego festiwalu. W ciągu czterech festiwalowych dni, zobaczyło ją 15 tys. osób!  Po raz kolejny komplet publiczności zasiadł na widowni teatralnej, tym razem oglądając „Dziady” Radosława Rychcika. Drugim przedstawieniem była poruszająca, wielokrotnie nagradzana „Podróż Zimowa” Mai Kleczewskiej. Oba przedstawienia powstały ponownie we współpracy z warszawskim Nowym Teatrem. Na terenie festiwalu stanęła również nowa instalacja Joanny Rajkowskiej i Michała Rudnickiego - ich dzieło „Bezdźwięk” dołączyło do  Galerii Open’era. Na scenie ALTERCAFE wystąpił Pożar w Burdelu z przedstawieniem „Pieśni ludu polskiego”. W tym samym miejscu można było podyskutować z uznanymi polskimi pisarzami: Sylwią Chutnik, Ignacym Karpowiczem, Małgorzatą Rejmer. Open’erowicze nadal mogli korzystać z dotychczasowych aktywności: zestawu najlepszych dokumentów w ALTERKINIE, modowych kolekcji na Fashion Stage, czynienia świata lepszym miejscem w strefie NGO, tańców w ciszy Silent Disco; najmłodsi mogli bawić się (dosłownie) w Kids Zone, które zwiększyło swoją frekwencję dzięki wprowadzeniu biletów dla dzieci.

Zobacz relacje w mediach

Rok 2013 to rok „Kings and Queens”. To publiczność spowodowała, że lider Queens Of The Stone Age Josh Homme po „najlepszym koncercie na trasie” rezygnuje z ochrony i bawi się ze swoimi fanami. Kings of Leon zagrali dla 60 tysięcy fanów, wśród nich także Rihanny, która cały koncert spędziła tańcząc pod sceną. Na open’erowych scenach pojawili się także magnetyczni Nick Cave and the Bad Seeds, Arctic Monkeys, The National czy Tame Impala. Publiczność mogła obejrzeć aż cztery spektakle teatralne: premierę „Kabaretu Warszawskiego” Nowego Teatru w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, "Nancy. Wywiad" tego samego teatru, „Courtney Love” Teatru Polskiego we Wrocławiu i „Pawia Królowej” Teatru Starego w Krakowie. Na festiwalu było obecne Muzeum Sztuki Nowoczesnej z „Projekcyjną Maszyną Agitacyjną” oraz lotnicza instalacja „Antek” autorstwa Pawła Althamera. Dodatkowo, Open’erowicze mogli cieszyć się wszystkimi dotychczasowymi aktywnościami festiwalu: Fashion Stage, Silent Disco, Kids Zone, Signing Tentem, diabelskim młynem i innymi. W sumie na festiwalu bawiło się ponad 85 tys. widzów.

W 2012 roku, na Main Stage można było zobaczyć prawdopodobnie najbardziej eklektyczny skład w historii Open’era: penderecki//greenwood, The Kills, Björk, New Order, Bon Iver, Justice. Na festiwalu po raz pierwszy w tak dużym wymiarze pojawiła się sztuka: rekordowo popularny spektakl „Anioły w Ameryce” Nowego Teatru w Warszawie, reżyserowany przez Krzysztofa Warlikowskiego, wystawa Muzeum Sztuki Nowoczesnej i wielkoformatowa instalacja „Totem” Maurycego Gomulickiego.

Podczas dziesiątej edycji festiwalu w 2011 r. na Babich Dołach bawiło się ponad 85 tysięcy festiwalowiczów, a imprezę relacjonowało ok. pięciuset dziennikarzy. Pojawiły się kolejne możliwości spędzania czasu oprócz koncertów, jak Diabelski Młyn i Silent Disco, czyli dyskoteka w słuchawkach. Tysiące fanów bawiły się na koncercie Prince’a, zakończonym urodzinowym pokazem fajerwerków. Fani mogli podziwiać także występy Coldplay, The Strokes, Pulp. M.I.A. czy Primus.

Rok 2010 przyniósł koncerty m. in. Pearl Jam, Kasabian, The Dead Weather i Pavement oraz festiwalowe nowości, jak akcja ekologiczna czy Kids Zone.

W 2009 r., festiwal wydłużył się do czterech dni. Na Open’erowych scenach pokazali się m.in. Arctic Monkeys, Basement Jaxx, Gossip, Sex Pistols i Faith No More.

W 2008 r., powstało aż siedem scen: Główna, Tent Stage, World Stage, Young Talent Stage, Alter Space i dwie przestrzenie elektroniczne. Dla 50-tysięcznej publiczności wystąpili m. in. The Chemical Brothers, Jay – Z, Róisin Murphy i Editors.

Rok 2007 przyniósł jeszcze bardziej imponujący program z koncertami m. in. Sonic Youth, Groove Armada, Beastie Boys, Muse i Björk. Po raz pierwszy na festiwalu pojawiła się strefa mody: Fashion’er/Fashion Stage.

Skwer Kościuszki zaczął robić się zbyt ciasny, więc w 2006 r., festiwal został przeniesiony na lotnisko Babie Doły – Kosakowo. Organizatorzy wydłużyli także festiwal do trzech dni. Do Gdyni przyjechali m. in. Placebo, Pharrell Williams, Franz Ferdinand, Sigur Rós, Scissor Sisters, The Streets, Kanye West, Basement Jaxx.

W 2005 r., dla 25 tysięcy festiwalowiczów zagrali m. in. Snoop Dogg, Faithless, Fatboy Slim, Lauryn Hill, The White Stripes i Underworld. Pierwszego dnia, sprzedano wszystkie bilety jednodniowe.

W 2004 r., miłośnicy muzyki mogli bawić się już dwa dni, przy koncertach takich sław, jak Cypress Hill, Pink, Goldfrapp czy Massive Attack, a Skwer wypełnił się po brzegi.

W 2003 r., festiwal przeniósł się do Gdyni. Na Skwerze Kościuszki fani mogli usłyszeć koncerty Cassius, Kosheen, Layo & Bushwacka!

Początki Open'er Festival datują się na 2002 r. Wtedy była to jednodniowa impreza w Warszawie, na której zaprezentowała się po raz pierwszy w Polsce elektroniczna grupa The Chemical Brothers.

ARTYŚCI

Bardzo wielu artystów po raz pierwszy, a często jedyny w Polsce zagrało właśnie na Open’erze: Blur, Prince, Coldplay, The Strokes, Snoop Dogg, The White Stripes, Underworld, Sigur Ros, Franz Ferdinand, Kanye West, Muse, Kings Of Leon, Arctic Monkeys, Justice, Mumford & Sons, The Kills czy Interpol.

•Publiczność mogła podziwiać także koncerty wyjątkowe, jak choćby powracający po latach milczenia zespół Faith No More, największą gwiazdę muzyki punk – Sex Pistols czy debiutujących w Polsce gigantów alternatywy – Sonic Youth.

•Festiwal to także szczególne miejsce dla polskich artystów, gdzie mogą często po raz pierwszy zaprezentować swoją muzykę kilkudziesięciotysięcznej publiczności, złożonej także z zagranicznych fanów muzyki. Nie ma lepszej promocji dla krajowych wykonawców.

BYLIŚMY PIERWSI

•Open'er Festival jest nie tylko wzorem skali, ale także pionierem festiwalowych rozwiązań, naśladowanych przez inne imprezy w naszym kraju.

•Jako pierwsi wprowadziliśmy opaski festiwalowe, na które wymienia się bilety.

•W 2006 roku., gdy impreza przeniosła się na lotnisko Babie Doły (Kosakowo), we współpracy z miastem Gdynia zorganizowano specjalne darmowe autobusy, dowożące uczestników spod dworca kolejowego na teren festiwalu.

•To właśnie przy okazji Open’era

po raz pierwszy wykorzystano także bezgotówkowy system rozliczeń na festiwalach - bony festiwalowe i kartę Mastercard® PayPass™, z których można na festiwalu korzystać do dziś.

•Wielkie emocje towarzyszą tradycyjnemu już ogłaszaniu artystów na antenie radiowej Trójki.

•Renoma festiwalu sprawiła, że jest jedynym tego typu wydarzeniem, na które bilety są dystrybuowane jeszcze zanim publiczność pozna pierwszego wykonawcę.

CIEKAWOSTKI

•W ciągu 10 lat, spędziliśmy na terenie festiwalu 210 dni. To tak, jakby ekipa Alter Art przygotowywała festiwal bez przerwy od pierwszego stycznia do końca lipca jednego roku.

•Teren festiwalu rozrósł się od 3 ha w 2002 r. do 75 ha w 2011. Łącznie przez 10 lat zajmowaliśmy ok. 463 ha – powierzchnię niedużego lotniska.

•W tym czasie, zbudowaliśmy 42 sceny, których łączna wysokość wynosiła ok. 319 metrów. To więcej, niż mierzy wieża Eiffla.

•Z kolei całkowite zapotrzebowanie festiwalu Open’er w energię wyniosło w ciągu 10 lat ok. 40.062.222 watów, czyli tyle, ile wystarczyłoby do zasilenia 130.541 laptopów.

 

WYRÓŻNILI NAS

2016

European Festival Awards 2016 - Promoter of the Year

XVII edycja konkursu „Gdynia bez barier” - wyróżnienie instytucji pomagających przełamać stereotypy związane z postrzeganiem osób z niepełnosprawnościami

2014

•Nagroda „25/25 lat: Marki dla Polski” magazynu Brief

•Created in Poland Superbrands 2014/15

2013

•Nominacja do Europe Festival Awards w kategorii Best Major Festival

•Superbrands 2013/2014 - lider kategorii "czas wolny", Created in Poland Superbrands

2012

•Nagroda NIPTEL za sztukę na Open'erze

•Nominacja do Europe Festival Awards w kategorii Best Major Festival

2011

• Open’er Festival wybrany przez Fundację Kocham Polskę, znajdując się w gronie najważniejszych miejsc, postaci, wydarzeń i osiągnięć ważnych dla naszego kraju zebranych w albumie „Polskie Symbole”. – m.in. „Solidarności”, Mikołaja Kopernika, odsieczy wiedeńskiej czy Morza Bałtyckiego.

•Poland Style + Design Awards PROJECT ALBUM w kategorii SHOW, EVENT & PRODUCTION.

2010

•Green’n’Clean Award, która wyróżnia wyłącznie festiwale przyjazne środowisku. Ta inicjatywa obejmuje właściwą kontrolę nad transportem, produkcją, energią i zasilaniem, cateringiem i innymi ważnymi elementami życia festiwalowego.

• Open'er Festival po raz drugi z rzędu zdobył nagrodę European Festival Awards w kategorii Najlepszy Duży Festiwal (Best Major Festival).

2009

•Najlepszy Duży Festiwal (Best Major Festival) European Festival Awards

•Najważniejsze muzyczne wydarzenie roku 2009 (ONET.PL)

•Wydarzenie Kulturalne roku 2009 - słuchaczy Trójkowego Domu Kultury

•Jeden z najlepszych 20 festiwali w Europie (The Times)

•Nagrody OOH! AWARDS 2009 w kategorii: FIRMA ROKU  – Eventy

•BizTrendy 2009 w kategorii Eventy/miejsca

•Festiwal roku (mmtrójmiasto.pl)

•Najważniejsze działanie/zjawisko, które w minionym dwudziestoleciu budowało pozytywny wizerunek miast i regionów (plebiscyt 20latRP.PL -POCHWALMY SIĘ!)

•Plebiscyt miesięcznika Elle na polski powód do dumy

2008

•Sztorm Sztormów (Gazeta Wyborcza)

•Sztorm Roku (Gazeta Wyborcza)

•Wydarzenie Kulturalne roku 2008 - słuchaczy Trójkowego Domu Kultury

•Skrzydła Trójmiasta 2008 w kategorii Muzyczne Trójmiasto - nagroda przyznawana przez czytelników portalu trojmiasto.pl

•BizTrendy 2008 w kategorii Eventy/miejsca

2007

•Sztorm Sztormów (Gazeta Wyborcza)

•Effie Awards 2007

•Wydarzenie Kulturalne roku 2007 - słuchaczy Trójkowego Domu Kultury

•Miazga 2007 (PULP)

•I miejsce w kategorii Impreza w ramach konkursu na najlepszą promocję turystyki województwa pomorskiego w 2007

•Najlepszy event roku (Press - Top Eventy 2007)

2006

•Sztorm Roku (Gazeta Wyborcza)

•Nocne Marki (Aktivist)

•Machinery 2006 (Machina)

•Effie 2006

•As Empiku 2006 w kategorii Wydarzenie Roku

2005

•Sztorm Roku (Gazeta Wyborcza)

•Nocne Marki (Aktivist)

BIURO RZECZY ZNALEZIONYCH Bilety Dojazd SKLEP
Organizator:
 
Sponsor główny:
SPONSORZY / WSPÓŁPRACA / PATRONI MEDIALNI:
Projekt i realizacja Me & My Friends Copyright © Alter Art 2012