Open'er Park - art

WARNING! ATTENTION! our site uses cookies, which allow us to get to know you better, improve the website, adjust ads to your preferences and improve our products and services. If you don't mind click OK. Want to learn more?
Check the privacy policy.
#OPENER2022
29.06 - 2.07.2022, Gdynia
Gdynia-Kosakowo Airport

OPEN'ER PARK
CULTURE

CINEMA

Open'er Park 2021 is also an open-air cinema with a program built around women's creativity. It is a space for inspiring screenings, titles present at the largest film festivals and appreciated all over the world. Through the project, we want to promote the best cinema female artists and support initiatives such as HER Docs Film Festival, which is the only documentary film festival in Poland devoted to women's activities. The program offer is based on three sections:

MONDAYS: HER STORIES - real emotions and real stories, i.e. documentaries dedicated to women

TUESDAYS: QUEENS OF CINEMA - cult films and respected female directors

WEDNESDAYS: WOMEN’S NEW CINEMA - the best titles and contemporary themes from recent cinema premieres directed by women

PROGRAM

  • KOBIETA (19.07, 21:45 )

    reż. Yann Arthus-Bertrand, Anastasia Mikova/ Francja / 2019 / 108 min

    Co to znaczy być kobietą? 2000 kobiet z 50 różnych krajów świata dzieli się przed kamerą swoimi historiami i opowiada o własnych doświadczeniach: od tych najbardziej intymnych aż po kulturowe. Dotykają przy tym szerokiej gamy problemów: seksualności, małżeństwa, macierzyństwa, przemocy domowej, gwałtu, wolności, zniewolenia, niezależności finansowej, wizerunku ciała, starości, miłości, złości i mądrości. Pomimo przeciwności losu, a czasami tragedii, jakie przeszły, wszystkie wyglądają promiennie, ponieważ w końcu mają szansę wyrazić siebie.

    Niezależnie od tego skąd pochodzą i ile mają lat, ich doświadczenia rezonują ze sobą, nabierając uniwersalnego znaczenia. W ten sposób powstaje intymny i emocjonalny portret kobiet, które stanowią połowę ludzkości na Ziemi, a mimo to nadal poddawane są przemocy i niesprawiedliwości. To również pean na rzecz ich wewnętrznej siły, odporności, zdolności do przeciwstawiania się przeciwnościom losu i pozytywnej zmiany świata pomimo trudności, jakie napotykają. W erze po #meetoo to również interesujące spojrzenie na rolę i znaczenie kobiet oraz ich postrzeganie świata. Film kręcony był przez dwa i pół roku, a jednym z reżyserów jest Yann Arthus-Bertrand, znany widzom festiwalu z filmu „Człowiek”.

     

    MAIDEN (26.07, 21:45)

    reż. Alex Holmes / Wielka Brytania / 2018 / 97 min

    Ta historia sprawi, że nabierzecie wiatru w żagle! Dziewczyny z „Maiden” mają wyjątkowy dar przekonywania, że w życiu da się pokonać wszelkie uprzedzenia i przesunąć każde granice. Trzymający w napięciu jak dreszczowiec, ten znakomity dokument jest opowieścią o kobietach, które chciały całego życia. O ich determinacji, sile i marzeniach, których nie zatrzymała potężna fala niechęci. W 1989 roku grupa upartych, odważnych, niezależnych dziewczyn stworzyła pierwszą w historii kobiecą załogę startującą w super prestiżowych i ekstremalnie niebezpiecznych regatach Whitbread Round the World Race. Zgromadziła je na jachcie „Maiden” Tracy Edwards: buntowniczka i uciekinierka z domu. „Dziewczyny na morzu to same problemy”. „Dziewczyny na statkach nadają się wyłącznie do kuchni” – słyszała od początku swojej wielkiej przygody z żeglowaniem. Walczyła więc nie tylko z groźnym żywiołem, ale także z lekceważeniem i pogardą. „Gdybym uwierzyła w to, co o mnie mówili, nigdy nie byłabym tu, gdzie jestem” – mówi po latach. „Nie chciałyśmy zwykłej pracy, tylko przygody!” – dodają jej koleżanki. Fascynujące biografie kobiet, które przetarły szlak kolejnym pokoleniom buntowniczek, z pewnością zainspirują współczesne poszukiwaczki przygód: dzielne córki i odważne matki. Pasjonujący, emocjonujący, jak najlepsza sportowa rozgrywka; a przy tym dostarczający potężnej dawki wzruszeń, film „Maiden” Alexa Holmesa dowodzi, że dla Tracy Edwards i pozostałych dziewczyn był to naprawdę wyścig o wszystko: o szacunek, uznanie, o należne kobietom miejsce – nie tylko w sporcie. Przeciwnikiem groźniejszym od oceanu (który stale “próbuje cię zabić”), są bowiem wszyscy ci, którzy wmawiają kobietom, że nie potrafią, że nie dadzą rady, że się nie nadają. A ocean? Dla kobiet jest po prostu wolnością.

    RBG (02.08, 21:30)

    reż. Betsy West, Julie Cohen / USA / 2018 / 98 min

    86-letnia Ruth Bader Ginsburg jest najstarszą członkinią Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych i wciąż trzy razy w tygodniu robi po dwadzieścia pompek. Potomkini ukraińskich Żydów, którzy wyemigrowali do Nowego Jorku, w latach 70. Ginsburg była działaczką Inicjatywy Praw Kobiet przy Amerykańskim Związku Swobód Obywatelskich i jest odpowiedzialna za liczne zmiany w prawie stanowym i federalnym dotyczące dyskryminacji kobiet w sferze cywilnej i zawodowej. „RBG” to dokument biograficzny o ikonicznej prawniczce, ukazujący początki jej kariery jako jednej z nielicznych kobiet w szkole prawa na Harvardzie oraz eksplorujący jej dzisiejszy status kultowej postaci amerykańskiej popkultury. Równie nieustępliwej na siłowni, co na sali sądowej.

    Partnerem filmu jest HER Docs Film Festival: https://www.herdocs.pl/

     

    HISTORIA PEWNYCH MAJTEK, CZYLI SKĄD SIĘ BIORĄ UBRANIA (09.08, 21:30)

    reż. Stéfanne Prijot / Belgia / 2018 / 60 min

    Posługując się przykładem pojedynczej pary majtek Stéfanne Prijot portretuje kobiety uwikłane w globalny łańcuch produkcji w przemyśle tekstylnym. Yulduz pracuje na uzbeckich polach bawełny. Janaka jest nastoletnią przędzarką, która musiała zrezygnować z edukacji. Mythili to barwiarka z Indii, która marzy o zostaniu matką a Risma działa jako aktywistka na rzecz praw pracownic w Indonezji. Ostatnią z bohaterek jest Pascale, matka reżyserki, właścicielka małego sklepu z odzieżą w Belgii, do którego trafia bielizna wyprodukowana dzięki pracy kobiet z Globalnego Południa.

    Partnerem filmu jest HER Docs Film Festival: https://www.herdocs.pl/

     

    OGNIEM PISANE (16.08, 21:15)

    reż. Rintu Thomas, Sushmit Ghosh/ India / 2021 / 94 min

    Stan Uttar Pradesh na północy Indii. Bohaterkami filmu są dziennikarki „Khabar Lahariya”, założonej w 2002 roku, pierwszej i jedynej indyjskiej gazety redagowanej przez zespół złożony wyłącznie z kobiet, co więcej – kobiet z prowincji, wiejskiego pochodzenia, należących do najniższej, najbardziej wykluczonej kasty Dalitów, jak również muzułmanek. Film towarzyszy im w pracy i w domu, w podróżach i na szkoleniach, podczas tworzenia nowego kanału na YouTubie, medialnych przemian i zyskiwania coraz szerszych zasięgów. Podąża tropem bieżących relacji i dziennikarskich dochodzeń: przeciwko propagandzie rządowej i policyjnej, w sprawie braku opieki medycznej, przemocy wobec kobiet, powiązań między politykami, służbami porządkowymi i krwawym biznesem, skandalu nielegalnych kopalni. Od wiadomości lokalnych przez wybory stanowe po wybory krajowe, pokazuje rosnący w siłę hinduski nacjonalizm, świętujące religijne bojówki, zabójstwa dziennikarzy z powodów politycznych. I na tym tle – praktykę zaangażowanego dziennikarstwa i wiarę w jego sprawczość.

    Partnerem filmu jest HER Docs Film Festival: https://www.herdocs.pl/

  • MUSTANG (20.07, 21:45)

    reż. Deniz Gamze Ergüven / Francja, Turcja / 2015 / 97 min

    Nominowany do Oscara (w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny) debiut młodej reżyserki, który podbił serca canneńskiej publiczności, a jednocześnie wywołał ożywioną dyskusję dotyczącą wolności i praw współczesnych kobiet.

    Pięć nieokiełznanych dziewczyn, pięć żywiołów i jedno silne pragnienie – wolności. Jednak w świecie, w którym ciągle pokutuje przeświadczenie, że kobieta powinna „znać swoje miejsce”, bohaterki będą musiały zaryzykować wszystko, aby żyć po swojemu.

    Wczesne lato w nadmorskim miasteczku kilkaset kilometrów od Stambułu. Lele i jej cztery siostry wracają ze szkoły, spontanicznie świętując koniec roku i niewinnie flirtując z kolegami z klasy. Dla okolicznych mieszkańców ich zabawa okazuje się być jednak zbyt frywolna. Wybucha lokalny skandal, który ma nieoczekiwane konsekwencje. Dom dziewczynek z dnia na dzień zamienia się w więzienie, a rodzina postanawia jak najszybciej „pozbyć się problemu” i wydać je za mąż – decydując o wyborze narzeczonych bez ich wiedzy. Siostry postanawiają jednak za wszelka cenę znaleźć sposób, by pokonać ograniczenia i móc żyć po swojemu.

     

    ZWYCZAJNA DZIEWCZYNA (27.07, 21:45)

    reż. Lone Scherfig / Szwecja, Wielka Brytania/ 2016 / 117 min

    Producenci filmów "Boska Florence" oraz "Carol" przedstawiają błyskotliwą, zabawną i wzruszającą komedię "Zwyczajna dziewczyna" z rewelacyjną obsadą: Gemma Arterton, Sam Claflin i Bill Nighy!

    Catrin jest początkującą scenarzystką i właśnie zdobyła swoją wymarzoną posadę. W słynnej wytwórni filmowej trwają prace nad ogromnym i niezwykle ważnym projektem – produkcją, która podniesie obywateli na duchu. Szybko okazuje się jednak, że jej jedyna rola to wymyślanie "gadki szmatki", czyli... kobiecych dialogów. A na dodatek na planie wszystko kręci się wokół podstarzałego aktora z rozbuchanym ego, zarozumiałego reżysera, zwariowanej agentki i... przystojnego scenarzysty, który nie wierzy, że jakakolwiek kobieta może być lepsza od niego. Catrin postanawia udowodnić mu, jak bardzo się myli. I wkrótce oboje przekonują się, że to życie pisze najciekawsze scenariusze!

    WRÓG NUMER JEDEN (03.08, 21:30)

    reż. Kathryn Bigelow / USA / 2012 / 157 min

    Nominowany do Oscara w 5 kategoriach film Kathryn Bigelow.

    Osama bin Laden. Był najbardziej poszukiwanym człowiekiem na świecie. Polowały na niego setki agentów wielu tajnych służb. Wydawało się, że jest nieuchwytny. Jednak dzięki uporowi i zdecydowaniu młodej agentki CIA (Jessica Chastain) niemożliwe stało się faktem. Grupa najlepiej wyszkolonych amerykańskich marines wytropiła kryjówkę najgroźniejszego terrorysty wszech czasów.

     

    TWARZE, PLAŻE (10.08, 21:30)

    reż. Agnés Varda, JR / Francja / 2017 / 89 min

    Agnès Varda, francuska fotografka i reżyserka filmowa, przedstawicielka francuskiej Nowej Fali, laureatka honorowego Oscara® za całokształt twórczości oraz honorowego Cezara, oraz znany francuski fotograf, uliczny artysta, graficiarz ukrywający się pod inicjałami JR. Ona ma prawie 90 lat, on 33. Ona pracowała z Jean-Lukiem Godardem, on tworzy gigantyczne murale w różnych miejscach na całym świecie. Łączy ich zamiłowanie do obrazów, a zwłaszcza kwestionowanie sposobu, w jaki są pokazywane. Varda wybrała kino, JR tworzenie fotograficznych galerii na wolnym powietrzu. Poznali się w 2015 roku i od razu postanowili nakręcić film we Francji, z dala od wielkich miast.

     

    O DZIEWCZYNIE, KTÓRA WRACA NOCĄ SAMA DO DOMU (ZMIANA - 17.08, 21:15)

    reż. Ana Lily Amirpour / USA / 2014 / 104 min

    ‍Hipnotyczna i cudownie oryginalna love story o dwóch pokrewnych duszach – samotnej, nieśmiałej wampirzycy i przystojnym śmiertelniku, których drogi krzyżują się w ciemnym zaułku Bad City. Czarno-białe gatunkowe szaleństwo i najpiękniejszy film o wampirach, jaki kiedykolwiek powstał.

    Kiedy w zepsutym do szpiku kości Bad City piękna i samotna wampirzyca spotyka jedynego uczciwego mężczyznę w mieście, staje się jasne, że nic już nigdy nie będzie takie samo. Ale czy w miejscu, gdzie przestępczość, narkotyki i prostytucja są na porządku dziennym, może narodzić się prawdziwa miłość? I czy szlachetna krwiopijczyni, która nocami na deskorolce w tradycyjnym irańskim czadorze wymierza sprawiedliwość w zdegenerowanym mieście, odnajdzie szczęście u boku przystojnego śmiertelnika?

  • PIERWSZA KROWA (21.07, 21:45)

    reż. Kelly Reichardt/ USA / 2021 / 121 min

    Dziki Zachód, amerykański sen, nieprawdopodobna przyjaźń i… pieczenie ciastek w najbardziej czarującym filmie, jaki zobaczycie po powrocie do kin! „Pierwsza krowa” od studia A24 to hit światowych festiwali, zdobywca ponad 150 wyróżnień, nagród i nominacji.

    „Kucharz Otis Figowitz zwany „Cookie" (John Magaro) przemierza kraj w towarzystwie wędrownych traperów. Po drodze zaprzyjaźnia się ze spotkanym w nietypowych okolicznościach chińskim imigrantem Kingiem Lu (Orion Lee). „Cookie" ma w ręku fach, Lu ma smykałkę do interesów, panowie dodają więc dwa do dwóch i postanawiają zarobić trochę grosza, handlując wypiekami. Sęk w tym, że potrzebują mleka, a w okolicy jest tylko jedna krowa. Plan początkujących biznesmenów już u podstaw zakłada więc rozbój".

     

    BABYTEETH (28.07, 21:45)

    reż. Shannon Murphy / Australia / 2019 / 116 min

    Milla, poważnie chora nastolatka (magnetyczna Eliza Scanlen), zakochuje się w Mosesie (Toby Wallace) - chłopaku z problemami. To zmienia ją i jej rodzinę. Rodzice (fenomenalnie grani przez Essie Davis i Bena Mendelsohna) dla ukochanej córki zrobią wszystko, pozwolą nawet Mosesowi z nimi zamieszkać. Okazuje się, że wraz z pierwszymi pocałunkami w Millę wstępuje nieznane dotąd pragnienie życia. Milla pokazuje rodzicom, Mosesowi i wszystkim wokół jak żyć, kiedy nie masz nic do stracenia

    Eliza Scalen, znana z serialu „Ostre przedmioty” 20-letnia Australijka, którą mogliśmy niedawno oglądać w „Małych kobietkach" Grety Gerwig, udowadnia, że wyrasta na jedną z najciekawszych aktorek młodego pokolenia. Jej filmowy partner Toby Wallace za swoją kreację otrzymał w Wenecji Nagrodę Marcello Mastroianniego za najlepszy debiut aktorski.

     

    KŁAMSTEWKO (04.08, 21:30)

    reż. Lulu Wang / Chiny, USA / 2019 / 98 min

    Komedia na podstawie… prawdziwego kłamstwa! Pełna wdzięku, serca, humoru i wzruszeń opowieść o rodzinie, w której wszystkie tajemnice są dozwolone! W roli głównej nagrodzona Złotym Globem dla Najlepszej Aktorki rewelacyjna Awkwafina!

    ‍Gdy mieszkająca w Nowym Jorku Billi dowiaduje się o chorobie ukochanej babci Nai Nai, w pierwszym odruchu chce wskakiwać do samolotu, żeby się z nią pożegnać. Jednak rodzina Billi decyduje się zataić przed Nai Nai informację o jej stanie zdrowia i postanawia zorganizować rodzinne spotkanie pod pretekstem skleconego naprędce absurdalnie wielkiego, hucznego wesela jednego z kuzynów. Co z tego, że pan młody zna się ze swoją narzeczoną zaledwie od kilku tygodni! Wszystkie tajemnice są dozwolone, a dzięki temu przyjazd całej rodziny, rozsianej po całym świecie, nie wzbudza podejrzeń ukochanej babci.

     

    PROXIMA (11.08, 21:30)

    reż. Alice Winocour / Francja, Niemcy / 2019 / 107 min

    Sara (Eva Green) jest astronautką. Jako jedyna kobieta bierze udział w wyczerpującym szkoleniu Europejskiej Agencji Kosmicznej. Każdego dnia pod kontrolą maszyn i specjalistów, poddana ekstremalnym warunkom, jakie panują na statku kosmicznym, ćwiczy wytrzymałość swojego organizmu. Jej codzienność to nie tylko mordercze treningi, ale również ciągłe udowadnianie męskiej części załogi, że zasługuje na miejsce w zespole. W domu zrzuca skafander i jest mamą 7-letniej Stelli.

    Kiedy zostaje wybrana na członka załogi misji „Proxima", jej dotychczasowe życie zaczyna się komplikować. Jako astronautka jest gotowa, by spełnić swoje marzenia i polecieć w kosmos, jako mama boi się rozłąki z córką. Każda decyzja jest dobra i zła jednocześnie. Wyprawa w kosmos czasami okazuje się mniejszym wyzwaniem niż zwykłe życie na Ziemi.

    Film w reżyserii Alice Winocour, scenarzystki „Mustanga” – nominowanego do Oscara w kategorii Najlepszy film nieanglojęzyczny.

     

    ARAB BLUES (18.08, 21:15)

    reż. Manele Labidi / Francja, Tunezja / 2019 / 88 min

    Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej? Komedia „Arab Blues” przypomina, że powroty w rodzinne strony nie zawsze bywają łatwe. Tak jest w przypadku wychowanej we Francji Selmy, która postanawia wrócić do Tunezji, aby otworzyć gabinet psychoanalityczny. Na miejscu okazuje się jednak, że nie tylko nikt tam na nią nie czeka, ale jej zawód i styl życia nawet najbliższym krewnym wydają się cokolwiek podejrzane. Kulturowe różnice generują serię pomyłek i nieporozumień, które debiutująca reżyserka Manele Labidi ze swadą rozbraja humorem.

    Niezależna, niezamężna, żyjąca na własnych zasadach Selma jest solą w oku konserwatywnej rodziny i miejscowej władzy. W ulubionych dżinsach i z papierosem w ustach szybkim krokiem przemierza ulice, korytarze i pokoje, odkrywając po drodze nie tylko absurdy lokalnego prawa, ale i własną tożsamość. Charyzma, urok i ekranowy magnetyzm odtwórczyni głównej roli, Golshifteh Farahani (gwiazda „Patersona” Jima Jarmuscha oraz „Co wiesz o Elly” Asghara Farhadiego), sprawiają, że od początku kibicujemy szalonym planom psychoanalityczki. Kibicujemy też jej kolejnym pacjentom, którzy - wychowani w opresyjnej kulturze - wreszcie przyznają sobie prawo do depresji, lęku i bycia tym, kim naprawdę są.

    Słoneczna, pełna światła i soczystych kolorów komedia Manele Labidi opowiada o uniwersalnym konflikcie tradycji z nowoczesnością oraz zbiorowości i jednostki. Pokazana w „Arab Blues” Tunezja dochodzi do siebie po arabskiej wiośnie i jak nigdy wcześniej, potrzebuje zbiorowej terapii. A film w ciepłym, lekkim i dowcipnym tonie podkreśla, że nie ma politycznych rewolucji bez codziennej obyczajowej rewolty: przeciwko rodzicom, szkole, politykom, zasadom tak sztywnym, że nie pozwalają oddychać. I przypomina, że humor zawsze był najlepszą z terapii.

STAND-UP

Stand-up Polska to grupa komików skupionych wokół idei komedii na żywo, fanów komedii żywej i komedią żyjących. Występujemy na deskach klubów i teatrów w całej Polsce. Przekładamy nasze pomysły, przemyślenia i życiowe doświadczenia na język komedii, wplatając odrobinę absurdu bądź też niecodziennego, czarnego humoru.

KLUB KOMEDIOWY

Klub Komediowy to niezależna scena teatralna, działająca w Warszawie od 2014 roku. Piwniczny plac zabaw dla dorosłych, gdzie amerykańska komedia flirtuje z polską kulturą. I choć ostatnio jesteśmy znani szerzej głównie jako twórcy „pięknej i długiej reklamy Apa*tu”, to Klub jest przede wszystkim sceną, barem i kreatywnym writers’ roomem. A odkąd otworzyliśmy nasz drugi lokal – klub Rakietę – także dance floorem. Gramy oryginalne formaty i spektakle własnej produkcji: spektakle improwizowane, kabaret literacki, a także stand-up czy dubbingi – będące różnymi formami komedii na żywo. Jesteśmy wiodącą sceną tego typu w Warszawie i (podobno wciąż) jedynym klubem komediowym w Polsce. 

Tinder impro party

Zainspirowani jednym z najpopularniejszych portali randkowych, z którego oczywiście „nikt z nas nie korzysta”, komicy z Klubu Komediowego zagrają serię improwizowanych randek. Ten spektakl to rajd przez najgorzej skomponowane profile randkowe. Zapraszamy bez względu na wiek, płeć, lokalizację, czy nadzieję: na seks, na miłość, czy czego kto tam na Tinderze szuka.

Wieczór krótkich gier

Spektakl pełen szybkich i energicznych scen, zaskakujących kwestii i zabawnych puent. Tego wieczoru na szczególnie liczą się refleks i błyskotliwość komików. Gry mają odgórne założenia i improwizatorzy z Klubu Komediowego będą musieli się nieźle nagimnastykować, by je zrealizować. Dodatkowo widzowie przed każdą kolejną grą dorzucą im swoje własne inspiracje.

All the single ladies

Improwizowany spektakl o życiu wielkomiejskich singli – tym razem bawiących się na Open’erze. Dla widzów niezależnie od ich płci i statusu związku na Facebooku. Ci, co w parach – podbudują swoje ego nieszczęściem tych, którzy nie są w związkach. Ci, co samotni – umocnią się w poczuciu niezależności i dumy. W końcu każdy z nas był, jest albo będzie singielką/singlem!

Dodaj do playlisty

Wieczór muzycznych hitów, których nie ma (jeszcze) na żadnej playliście z hitami z Open’era, a które mogłyby nam towarzyszyć w podróży do Gdyni, podczas chilloutu na plaży, a może nawet polecieć z najmniejszej i najbardziej alternatywnej sceny festiwalowej. Utwory rockowe, hity disco, hip-hopowe kawałki czy melancholijne ballady, śpiewane i wymyślane na żywo, o tytułach podrzucanych nam przez publiczność!

Dubbingi niszczą

Wieczór dla fanów przewrotnych, niesfornych i błyskotliwych dubbingów. Po tym filmy i seriale już nigdy nie będą takie same. Improwizatorzy na żywo podłożą zupełnie nową, zaskakującą ścieżkę dialogową do wyciętych klipów z wybranych filmów i seriali. Zobaczcie alternatywne wersje produkcji kinowych i telewizyjnych z oryginalną, kontrowersyjną (czasem niecenzuralną) wersją dubbingową.

sponsors
  • Wait for it
  • Wait for it
  • Wait for it
  • Wait for it
  • Wait for it
  • Wait for it
  • Wait for it
  • Wait for it
  • Wait for it