28.06-1.07.2017, GDYNIA

LOTNISKO GDYNIA-KOSAKOWO

Formularze zgłoszeniowe
pl en
Press Release: The xx

The xx na Heineken Open’er Festival 2012

Ponad dwa lata temu niepozorny biały X na czarnym tle zwiastował jeden z najciekawszych albumów dekady. Debiutancki album grupy The xx wkrótce doczeka się kontynuacji, a jego autorzy wystąpią na Heineken Open’er 2012!
 
Z radością informujemy, że Heineken Open’er jest, obok Primavera Sound, jednym z dwóch festiwali, który może ogłosić koncert grupy The xx. Występ odbędzie się w ramach promocji nowego albumu, którego premiera przewidziana jest na wiosnę 2012 roku. Drugie wydawnictwo The xx jest jednym z najbardziej oczekiwanych albumów przyszłego roku i jednocześnie najbardziej strzeżonych projektów studyjnych nad jakimi pracują obecnie światowi artyści. O postępach prac fani The xx mają się jednak dowiadywać na bieżąco za sprawą bloga xx-xx.co.uk. 
Historia The xx rozpoczyna się w londyńskiej Elliot School – prawdziwej wylęgarni artystycznych talentów, do której uczęszczali m.in. członkowie Hot Chip, Burial, Kieran Hebden (Four Tet), a nawet Pierce Brosnan. To właśnie w Elliot School spotkali się wszyscy członkowie zespołu, czyli Romy Madley Croft, Baria Qureshi, Jamie Smith i Oliver Sim, i w 2005 roku postanowili zawiązać zespół, choć jego podstawę stanowili na początku tylko Romy i Olivier. I to właśnie ich nieśmiałe próby muzyczne oraz niezwykłe dopasowanie wokali leży u podwalin sukcesu The xx. Po dołączeniu do składu drugiej gitarzystki (Baria) i speca od bitów i produkcji (Jamie), grupa zaczęła dryfować w stronę muzyki r’n’b, która jednak pozbawiona słodyczy i popowej produkcji stała się sensacją na londyńskich undergroundowych imprezach i w pirackich rozgłośniach. Podpisanie kontraktu z odnogą wytwórni XL, Young Turks dało im swobodę nagrywania, ale nie swobodę finansową. Członkowie zespołu w dzień pracowali, wieczorem nagrywali, co być może wyjaśnia po części bardzo intymny charakter ich debiutu i sprawia, że „xx” najlepiej słucha się po zmierzchu. Nagrywanie w wypadku The xx oznacza też produkcję, bo mimo wcześniejszej współpracy m.in. z Diplo, zespół postanowił odpowiadać za płytę w 100%. I pewnie dobrze się stało, bo dzięki tej decyzji The xx sprawiedliwie zebrali wszelkie laury za brzmienie albumu, kompozycje, aranżacje i teksty, a nawet szatę graficzną.
17 sierpnia 2009 w sklepach na całym świecie pojawiły się charakterystyczne czarne okładki z białym „x”. Ukrywały jeden z najlepszych albumów roku, zaledwie 38-minutowy, minimalistyczny i przypominający, że wokalne duety nie są domeną popowych gwiazd szukających nowych dróg sprzedaży dla swoich singli. Intymna muzyczna rozmowa rozgrywająca się między Romy a Olivierem była jednym z najbardziej komentowanych tematów w recenzjach muzycznych i blogowych publikacjach. Teksty podkreślały korzenie muzyki The xx, wychodzące z komercyjnego popu i wspomnianego r’n’b, ale odarte z ozdobników. Dzięki temu ich r’n’b stało się minimalistyczne, choć nie pozbawione motywów budujących napięcie, jak powracająca linia basu czy nawet taneczne na swój sposób bity Jamiego w „Crystalised” i „Islands”.
 
Sukces „xx” doprowadził jednak do zmian w zespole. Nieprzygotowana na nagłą popularność Baria opuściła zespół, a pozostali członkowie szanując jej decyzję, zdecydowali się kontynuować karierę jako trio. W ciągu roku od wydania albumu zagrali m.in. trasę u boku Hot Chip i Szwedów z jj, wznowili wydawane jeszcze przed premierą albumu single i odebrali szereg wyróżnień. Wśród tych ostatnich znalazła się Mercury Music Prize 2010 – najbardziej prestiżowa nagroda muzyczna w Wielkiej Brytanii, oraz czołowe miejsce na listach najlepszych albumów roku 2009, m.in. w NME i na portalu Pitchfork. Wydawnictwo nieśmiało zaczęło pojawiać się także w podsumowaniach dekady, będąc bezsprzecznie niezwykle istotnym debiutem ostatnich lat. Sukces artystyczny szedł w parze z komercyjnym, o czym świadczyć może platynowa płyta na Wyspach oraz wysokie miejsca na listach sprzedaży w Europie i Stanach Zjednoczonych. Wszystkie te wyróżnienia składają się na fenomen, jakim stało się w ciągu tych dwóch lat londyńskie trio. Bez skandali, bez obecności w tabloidach i wysokonakładowych teledysków, potrafią utrzymać stałą temperaturę wobec swojego zespołu. Ich wzrastająca popularność nie jest wynikiem zabiegów marketingowych tylko prawdziwych emocji. A te, nawet po roku milczenia zespołu, stawiają The xx w gronie najbardziej pożądanych zespołów na świecie. 
Popularność The xx stała się także początkiem producenckiej kariery Jamiego Smitha, który przyjmując pseudonim Jamie xx zremiksował utwory takich wykonawców jak Adele, Florence & The Machine czy Radiohead, oraz wyprodukował album zmarłego pół roku temu Gila Scotta Herona „We’re New Here”.
The xx dołączają do pierwszej ogłoszonej gwiazdy Heineken Open’er Festival 2012 czyli Björk.
 
Ceny biletów od 1 grudnia (otwarta sprzedaż):
 
Karnety:
4 dni (4.07-7.07.2012)
Karnet 4 dni - 370 PLN
Karnet 4 dni + pole namiotowe - 410 PLN
 
2 dni (6.07-7.07.2012)
Karnet 2 dni - 290 PLN
Karnet 2 dni + pole namiotowe - 330 PLN
 
Bilety jednodniowe  - 165 PLN
 
Bilet dopłata - pole namiotowe - 80 PLN 
Bilet parkingowy dla campera / przyczepy - 400 PLN
Organizator:
 
Sponsor główny:
SPONSORZY / WSPÓŁPRACA / PATRONI MEDIALNI:
Projekt i realizacja Me & My Friends Copyright © Alter Art 2012