28.06-1.07.2017, GDYNIA

LOTNISKO GDYNIA-KOSAKOWO

pl en
D’Angelo po raz pierwszy w Polsce! AṨAP Rocky i Father John Misty na Open’erze!

D’Angelo po raz pierwszy w Polsce! AṨAP Rocky i Father John Misty na Open’erze! 

Historyczny koncert na Open’erze – D’Angelo and the Vanguard po raz pierwszy w Polsce. Dzisiejsze ogłoszenie uzupełnia nowojorski raper AṨAP Rocky oraz Father John Misty, gwiazda legendarnej wytwórni Sub Pop.

 

D’Angelo and the Vanguard

Długo czekaliśmy na koncert D’Angelo w Polsce, ale moment w którym wreszcie pojawi się w naszym kraju nie mógł być lepszy. Dwa miesiące temu D’Angelo wydał „Black Messiah” - trzeci album w swojej karierze. Zrobił to w kulminacyjnym momencie przedświątecznej gorączki, kiedy wszystkie listy najlepszych płyt roku były opublikowane, a dziennikarzy interesowały właściwie tylko analizy gwiazdkowych przebojów a nie nowe płyty. Tym samym dość dobitnie pokazał gdzie ma przemysł muzyczny i jego reguły. Wybudzeni ze świątecznego letargu dziennikarze, nie zdążyli już zmienić wyników swoich podsumowań, ale nie mogli nie napisać, że oto właśnie ukazała się najlepsza i najważniejsza płyta 2014 roku. Tym samym, kiedy za kilka lat będziecie spoglądać w rankingi, pamiętajcie, jakiego albumu w nich nie uwzględniono. „Black Messiah” był pierwotnie planowany na ten rok, być może nawet na okolice 15 rocznicy wydania innego epokowego działa, czyli „Voodoo”. Społeczna sytuacja w USA, a zwłaszcza zamieszki w Ferguson przyspieszyły decyzję D’Angelo o wydaniu nowej płyty. Album wpisał się w tradycję rewolucyjnych albumów, które zarówno na poziomie muzycznym jak i lirycznym rozliczają się z zastaną rzeczywistością i robią to bezkompromisowo. D’Angelo powracający po 15 latach studyjnego milczenia z dnia na dzień stał się centralną postacią amerykańskiej sceny, przy której sukcesy jego młodszych i teoretycznie nowocześniejszych kolegów stały się jakby bledsze. Jego spojrzenie na soul, r’n’b, jazz, funk jest tak wyjątkowe, że nie uda się go określić dostawiając do nazw tych gatunków jedynie przedrostek „neo”. To jest po prostu brzmienie D’Angelo. Nie pierwszy to zresztą raz, kiedy D’Angelo zostawia konkurencję w tyle. „Black Messiah” może jeszcze dziś nie jest klasykiem, ale za kilka lat będzie stawiany na równi z poprzednimi działami artysty – wydanym w 1995 debiutem „Brown Sugar” i jego następcą, jedną z najważniejszych płyt przełomów wieków – „Voodoo”. Po wydaniu tej płyty D’Angelo zagrał jedynie kilkanaście koncertów i zniknął na 12 lat. Powrócił na początku 2012 serią kilku występów i właśnie wtedy pojawiły się informacje o tym, że pracuje nad nowym albumem. Rzadko kiedy oczekiwanie jest tak sowicie wynagrodzone. Mamy nowy album D’Angelo a w lipcu po raz pierwszy zobaczymy go w Polsce z jego nowym zespołem – D’Angelo and the Vanguard.

AṨAP Rocky

Nowojorski hip hop dawno nie miał tak wyrazistej postaci, jak AṨAP Rocky. Wyrazistej, utalentowanej i zaangażowanej w kilka dziedzin na raz. Bo AṨAP Rocky to nie tylko raper, ale także producent (ukryty pod pseudonimem Lord Flacko), szef wytwórni AṨAP Worldwide, reżyser i projektant mody. AṨAP Rocky jest także nieformalnym szefem, a na pewno najbardziej rozpoznawalnym członkiem kolektywu AṨAP Mob. Rakim Meyers, bo tak naprawdę nazywa się Rocky, ma zaledwie 27 lat, a już dziś należy do ścisłej czołówki amerykańskiego rapu. Jak każdy szanujący się artysta tego gatunku odebrał staranne uliczne wychowanie, z handlem narkotykami na czele. Dziś ubiera się w najlepszych domach mody, kumpluje się z Rihanną, ale przede wszystkim nagrywa rewelacyjne albumy. W 2011 roku wydał mixtape „Live. Love. AṨAP”, po którym podpisanie wartego kilka milionów dolarów kontraktu było formalnością. Nagrania w stylu „Peso” czy „Purple Swag” były powiewem świeżości na nieco zastałej scenie, przede wszystkim dzięki odważnym beatom, za które odpowiadał producent Clams Casino. Minimalistyczne, elektroniczne, często zupełnie nie hiphopowe. To był hiphop, na który czekała znudzona młodzież. Długogrający debiut AṨAP’a - „Long. Live, AṨAP” - ukazał się na początku 2013 roku i tylko podbił stawkę. W gronie producentów znaleźli się, prócz wspomnianego Clams Casino, także Skrillex, Danger Mouse i Hit-Boy. Płyta zadebiutowała na szczycie listy Billboardu i spotkała się z niezwykle pozytywnym odbiorem krytyków. Sukces AṨAP Rocky’ego stał się nie tylko lokomotywą dla całego AṨAP Mobu, ale także dla innych raperów, prezentujących podobny styl, jak Danny Brown czy Flatbush Zombies. Część z nich pojawiła się zresztą na debiucie, podobnie jak Drake, Kendrick Lamar czy Florence Welch. AṨAP Rocky, pochłonięty nowymi zajęciami, teoretycznie odłożył na jakiś czas prace nad nowym albumem, ale zaledwie dwa tygodnie temu opublikował premierowy utwór „Lord Pretty Flacko Jodye 2”, co może oznaczać, że następca „Long. Live. AṨAP” jest bliżej niż nam się wydaje.

Father John Misty

Father John Misty to jedno z muzycznych wcieleń Joshuy Tillmana, wokalisty, gitarzysty, pianisty a przez lata perkusisty formacji Fleet Foxes. Swoje pierwsze solowe albumy wydawał ponad dekadę temu, choć były to raczej rzeczy docierające do wąskiej grupy fanów, także z racji współpracy z małymi wytwórniami czy nawet próbami własnej dystrybucji. Tillman, multiinstrumentalista, czuwał nad wszystkimi aspektami procesu twórczego. W 2008 roku muzyk dołączył do składu zdobywającego coraz większą popularność zespołu Fleet Foxes. Koncertował z nimi po wydaniu debiutanckiego „Fleet Foxes” oraz nagrał partie perkusji na drugi album „Helplessness Blues”. Po zakończeniu trasy promującej ten album, odszedł z zespołu, ale już wtedy zaangażowany był w swój nowy solowy projekt – Father John Misty. Kontakt z wytwórnią Sub Pop zaowocował wydaniem debiutu pod szyldem tej znamienitej wytwórni. Na „Fear Fun” Tillman odszedł od klasycznego folku, wzbogacając go psychodelią i niezależnym rockiem. Tym razem zaprosił do studia innych muzyków, co pozwoliło mu pełnić także rolę swoistego dyrygenta nad kilkuosobową orkiestrą. Nowy album, wydany w styczniu „I Love You, Honeybear”, jest znowu fuzją kilku gatunków, w których Misty czuje się najlepiej, choć zagranych z o wiele większą precyzją i prawdziwą muzyczną namiętnością. „I Love You, Honeybear” została świetnie przyjęta przez dziennikarzy muzycznych i już w tym momencie aspiruje do miana jednego z najważniejszych albumów tego roku. Swoiste uduchowienie, które usłyszycie na płycie jest wpisane w życie Tillmana. Wnika to zarówno z wychowania w duchu chrześcijańskim, twardych zasad wpajanych mu przez rodziców, jaki i późniejszych, wręcz spirytystycznych doświadczeń. Dziś muzyk mieszka w amerykańskiej kolebce mistycyzmu – Nowym Orleanie. Być może właśnie dlatego było mu łatwiej współtworzyć muzykę do serialu „True Detective”, dziejącego się na bagnach Luizjany. To tylko jeden z wielu projektów, w które Misty zaangażowany był w ostatnim czasie, jak choćby nagranie muzyki do filmu o swojej żonie, wspólna trasa u boku Lany Del Rey czy coverowanie innych artystów z Nirvaną i Leonardem Cohenem na czele.

Bilety dostępne na www.altersklep.pl oraz w punktach sprzedaży Ticketpro i eBilet.

Ogłoszeni artyści:

Kasabian

Mumford and Sons

Alt-J

Chet Faker

Curly Heads

Django Django

Domowe Melodie

Eagles of Death Metal

Faithless 2.0

Fisz Emade Tworzywo

Flume

Hozier

Jonny Greenwood & LCO

Jose Gonzalez

Julia Marcell

Kendrick Lamar

Major Lazer

Modest Mouse

Natalia Przybysz

Of Monsters and Men

Refused

St. Vincent

Swans

The Dumplings

Thurston Moore

Tom Odell

Years & Years

Copyright © Alter Art Festival

Organizator:
Sponsor główny:
SPONSORZY / WSPÓŁPRACA / PATRONI MEDIALNI:
Projekt i realizacja Me & My Friends Copyright © Alter Art 2012